يكشنبه 13 شهريور 1384

خبرنگار آلماني و بررسي ورزش زنان ايراني: در آلمان، اين تصور كه زنان ايراني بتوانند در عرصه‌ي جهاني فعاليت كنند، دشوار است، ايسنا

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: صادق كرميان

«هايدرون سيمونايت» خبرنگار و گزارشگر روزنامه‌ي «باديشه سايتونگ» چاپ آلمان، مدتي را به منظور تهيه‌ي گزارشي از وضعيت ورزش بانوان كشورمان و همچنين رقابت‌هاي المپياد ورزشي بازي‌هاي زنان كشورهاي اسلامي در ايران اقامت داشت تا از نزديك در اين خصوص تحقيقاتي را به عمل بياورد. وي طي چند روزي كه در تهران به سر مي‌برد از امكانات ورزشي پايتخت ايران نيز ديدن كرد و با قهرمانان زن ورزشي كشورمان نيز گفت‌وگوهايي را انجام داد كه همين امر سبب شد تا بنا به گفته‌ي وي « ديدگاه او نسبت به ورزش زنان ايران كاملا تغيير كند.»

«هايدرون سيمونايت» خبرنگار و گزارشگر آلماني روزنامه‌ي «باديشه سايتونگ» كه در ميزگرد خبري خبرگزاري دانشجويان ايران5 (ايسنا)، شركت كرده بود، ‌در ارزيابي خود از تحقيقات انجام يافته در ايران اظهار كرد: كنجكاوي من در مورد تهيه‌ي گزارش كاملي از وضعيت ورزش زنان ايران، زماني بوجود آمد كه از شبكه‌هاي مختلف تلويزيوني ديدم كه يك زن ايراني به نام «وطن خواه» در جريان رقابت‌هاي اتومبيل‌راني آن هم از ميان چندين مرد، عنوان قهرماني را كسب كرد. ضمن اين كه در اين سفر مسوولان روزنامه‌ نيز از من خواستند تا علاوه بر اين موضوع در خصوص صحت داشتن رقابت‌هاي المپياد ورزشي بانوان كشورهاي اسلامي كه قرار است چند هفته‌ي آينده به ميزباني ايران انجام شود تحقيقات وسيعي را انجام دهم؟!

وي افزود: در آلمان اين تصور كه زنان ايراني بتوانند در رشته‌هاي مختلف عناوين جهاني را كسب كنند تا حدودي دشوار است. من در اين چند روزي كه در تهران بودم، راجع به واليبال بانوان و فوتبال زنان تحقيقاتي را انجام دادم كه براي من جاي تعجب داشت كه زنان ايراني با پوشش اسلامي بتوانند از عهده‌ي انجام اين رشته‌ها برآيند. مي‌دانستم كه در رشته‌هاي رزمي زنان ايراني توانايي‌هاي خوبي دارند، اما هيچ گاه فكر نمي‌كردم كه بانوان شما در رشته‌هاي سختي چون اتومبيل‌راني نيز توانايي‌هاي بسياري را از خود به نمايش بگذارند.

اين خبرنگار و گزارشگر آلماني، با بيان اين كه ورزش در بين بانوان مي‌تواند با پررنگ‌تر شدن بسياري از ناهنجاري‌هاي اجتماعي و حتي بيماري‌هاي جسمي و رواني زنان جلوگيري كند خاطر نشان كرد: دختران امروز ايران، مادران فرداي شما هستند. پس بايد با ايجاد بسترهاي مناسب زمينه‌هاي استفاده‌ي آنها از امكانات ورزشي را فراهم كنيد. در كشور آلمان، حتي در نقاط دور افتاده نيز امكانات ورزشي خوبي وجود دارد كه خانواده‌ها مي‌توانند به راحتي و با صرف زمان و مبلغ بسيار ناچيزي از آن استفاده كنند. همين امر نيز سبب شده تا زنان كشور ما بيشتر به سلامت جسمي خود توسط ورزش توجه كنند. اين در حالي است كه كمبود امكانات ورزشي در كشور شما، سهم زنان ايراني را از ورزش كاهش داده است. ترافيك در تهران زياد است؛ همين امر سبب شده تا خانواده‌ها نتوانند از همان امكانات محدود نيز استفاده كنند.

«سيمونايت» در ادامه به وضعيت اماكن ورزشي ايران اشاره كرد و به خبرنگار ايسنا گفت: هر چند امكانات محدودي در ورزش داريد، اما همين اماكن را نيز كه به نوبه‌ي خود بسيار بزرگ و اصولي ساخته شده‌اند را نمي‌توانيد به درستي نگهداري كنيد. مسوولان ورزش ايران به اين معقوله‌ي اجتماعي اهميت فراواني مي‌دهند، اما بايد بگويم كه فقط با برنامه‌ريزي محض نمي‌توان به جايي رسيد و بايد در مرحله‌ي اجرا اين اهميت را به اثبات رساند. در آلمان به ورزش همگاني اهميت ويژه‌اي داده مي‌شود، ولي در ايران بيشتر تمركز شما روي ورزش قهرماني است. البته شايد اين امر نيز به دليل عدم بسترسازي‌هاي مناسب و همچنين نبود اماكن مناسب ورزشي است، اما نبايد فراموش كرد كه ورزش قهرماني از ورزش همگاني بوجود مي‌آيد.

وي همچنين در خصوص ورزش در مدارس و دانشگاه‌هاي آلمان و سهم اين دو نهاد در سازندگي ورزش اين كشور در مقايسه با ايران اظهار كرد: ما در آلمان باشگاه‌هاي قدرتمندي داريم. آنها با يك برنامه‌ريزي دقيق استعدادهاي مناسب را از مدراس پيدا كرده و با توجه به شرايط فيزيكي آنها، اين افراد را در رشته‌هاي تخصصي خود تحت پوشش قرار مي‌دهند. به طوري كه اين امر سبب مي‌شود تا يك بازيكن در هر رشته‌اي كه علاقه دارد بدون دغدغه‌ي مالي هم به مسايل تحصيلي خود رسيدگي كند و هم رشته‌ي ورزشي خود را به صورت حرفه‌اي دنبال كند. در كنار اين سيستم،‌ مدارس شبانه‌روزي ورزش نيز در آلمان داير هستند كه دانش‌آموزان بسياري را در رشته‌هاي مختلف ورزشي تحت پوشش قرار داده و آنها را در جهت ورزش حرفه‌اي سوق مي‌دهند. به هر حال با اين روش‌ها ورزش ما هم اكنون به مرحله‌اي رسيده است كه در رشته‌هاي چون دووميداني، شنا، فوتبال، تنيس، اسكي، اسب سواري، تيراندازي و اتومبيل‌راني در كنار برخي ديگر از رشته‌هاي ورزشي حرف اول و يا دوم را در دنيا مي‌زند.

روزنامه‌نگار و گزارشگر روزنامه‌ي «باديشه ساتيونگ»آلمان در ادامه‌ي گفت‌وگوي خود با خبرنگار ايسنا، در خصوص جايگاه ورزش ايران در بين مردم آلمان و علاقه‌مندان ورزش اين كشور اظهار كرد: ‌در آلمان همه ورزش شما را با فوتبال مي‌شناسند. دايي، باقري، عزيزي، مهدوي‌كيا، هاشميان و كريمي نام‌هايي هستند كه مردم ما به آنها علاقه‌ي بسياري را دارند. ضمن اين كه اين فوتباليست‌هاي كشور شما نمايندگان خوبي از ايران در كشور آلمان بودند. فكر مي‌كنم همه‌ي كساني كه در آلمان مسايل ورزش را پيگيري مي‌كنند از اين كه تيم ملي فوتبال شما به جام جهاني 2006 آلمان صعود كرده خوشحالند و حتي خود من آرزو مي‌كنم اگر تيم ملي فوتبال شما در مقابل تيم ملي كشورم قرار گرفت، در پايان بازي اين تيم ايران باشد كه با پيروزي زمين بازي را ترك ‌كند. البته اين نكته را نيز نبايد فراموش كرد كه تيم ملي فوتبال آلمان ديگر مانند گذشته قدرتمند نيست؛ همين امر در فاصله‌ي يك سال تا رقابت‌هاي جام جهاني، علاقه‌مندان فوتبال را نگران كرده است. به هر حال هم اكنون كار ساخت تمامي استاديوم‌هايي كه قرار است بازي‌هاي جام جهاني فوتبال در آنها انجام شود به پايان رسيده و شهرهاي مختلفي كه ميزبان تيم‌هاي مختلف صعود كننده به جام جهاني هستند، خود را آماده مي‌كنند تا ميزبان شايسته از نمايندگان مختلف قاره‌هاي جهان باشند.

«هايدرون سيمونايت» كه به مدت 20 سال است در روزنامه‌هاي مختلف و مطبوعات آلمان فعاليت مي‌كند، در ادامه به ارزيابي خود از وضعيت مطبوعات ورزشي ايران اشاره كرده و به خبرنگار ايسنا گفت: در كشور آلمان روزنامه‌هايي با تخصص ورزشي صرف وجود ندارد. ما مجلات ماهانه و هفته نامه‌هاي فراواني در ورزش و در رشته‌هاي مختلف آن هم به صورت تخصصي داريم، اما اين كه هر روز روزنامه‌ي مختص ورزش به چاپ برسد، در آلمان وجود ندارد. اين در حالي است كه در كشور شما چندين روزنامه‌ي تخصصي ورزشي وجود دارد كه فكر مي‌كنم اين نيز به خاطر جمعيت فراوان مردم پايتخت باشد. به هر حال نبود روزنامه‌هاي تخصصي ورزشي در آلمان به معناي بي‌اهميت بودن ورزش در كشور من نيست، بلكه مردم آلمان دوست دارند مسايل ورزشي را پس از پرداختن به مسايل سياسي و اقتصادي پيگيري كنند.

وي افزود: پرداختن به مسايل علمي، در كنار موضوعات حاشيه‌ي ورزشي از جمله مواردي است كه ما در مطبوعات آلمان به آن اهميت مي‌دهيم. چرا كه اين حق مردم است كه بدانند يك ورزشكار آلماني چگونه در اجتماع خود زندگي و ورزش مي‌كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گزارشگر و روزنامه‌نگار آلماني در پايان اين ميزگرد خبري به خبرنگار ايسنا تاكيد كرد: روزنامه‌نگاري در آلمان حرفه‌يي است، كه قدرت اصلي خود را از مردم به عنوان يك نماينده‌ي امين تفكرات جمعي مي‌گيرد. يك خبرنگار ورزشي با توجه به اصل بي‌طرفي در آلمان چنان قدرتي دارد كه بر اساس واقعياتي كه انعكاس مي‌دهد، مي‌تواند يك بازيكن را از يك تيم بيرون كند و يا او را به حق واقعي خود برساند. بر اين اساس است كه جامعه‌ي روزنامه‌نگاران و خبرگاران در كشور آلمان از جايگاه ويژه‌اي برخوردارند.

Copyright: gooya.com 2016