دوشنبه 29 آبان 1385

بازی‌های آسيايی، سکوی پرتاب قطر به سوی جام ملت های آسيا و المپيک، ايرنا

تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۵/۰۸/۲۹‬

خبرگزاری فرانسه از پاريس گزارش داد:
کشور غنی از گاز قطر، ثروت بی‌شماری در حساب‌های بانکی و روياهای بزرگی در سر دارد و شايد با هزينه ‪ ۲/۸‬ميليارد دلاری که برای احداث سازه های لازم به منظور ميزبانی بازی‌های آسيايی متقبل شده، به هر دو عامل نياز داشته داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاريس، کشور کوچک حوزه خليج فارس تنها ‪ ۷۰۰‬هزار نفر جمعيت ساکن دارد که کارگران مهاجر خارجی هستند اما سران دولت قطر براين باورند که بازی‌های آسيايی ميراثی هم بجا خواهد گذاشت.

تغيير کاربری بسياری از تاسيسات و سالن‌های فعلی به اعتقاد دولتمردان قطری سودمند خواهند بود و از نقشه‌های رويايی برای ميزبانی المپيک ‪۲۰۱۶‬ تا جام ملتهای آسيا در سال ‪ ۲۰۱۵‬که هدف آن تقويت گردشگری و ... است، به عنوان کاربردهای آتی مورد نظر است.

"وائل بارگوتی" يکی از مسئولان برگزاری اظهارداشت: قطر ملتی نسبتا جوان است و ورزش هميشه يکی از شالوده‌های اصلی آن بوده. ما در حال تقويت جايگاه خود به عنوان يک قدرت ورزشی در منطقه هستيم و در بازی‌های آسيايی رکورد لازم را بدست خواهيم آورد.

کاربری‌های آتی برخی تاسيسات از هم اکنون مشخص شده است. دهکده ورزشکاران که برای اسکان ‪ ۱۰‬هزار و ‪ ۳۰۰‬نفر ساخته شده، بخشی از مجموعه پزشکی مرکزی شهر دوحه خواهد شد که قرار است شامل يک بيمارستان ‪۱۰۰۰‬ تختخوابی، امکاناتی برای کودکان، ارتوپدی، مرکز دياليز و خانه پرستاری باشد.

از نظر ورزشی نيز مجموعه "آسپاير" نقش اصلی را ايفا می‌کند. آسپاير به‌عنوان بزرگترين مجموعه ورزشی سرپوشيده در جهان ميزبان مسابقات ژيمناستيک، بدمينتون، وزنه برداری، کشتی، بوکس، ووشو و کبدی خواهد بود.

اين مجموعه شامل ‪ ۲۰‬اتاق، هشت زمين فوتبال، يک استخر با اندازه‌های استاندارد المپيک، يک پيست ‪ ۲۰۰‬متری دووميدانی، يک استخر شيرجه، سالن ژيمناستيک، سالن چندمنظوره، سالن تنيس روی ميز و زمين اسکواش است.

در مجاورت مجموعه آسپاير، ورزشگاه بازسازی شده خليفه قرار دارد که ميزبان مراسم افتتاحيه و اختتاميه بازی‌ها خواهد بود.

قطر در برنامه بلندمدت ورزشی خود تاکنون موفق شده رقابتهای مهمی مثل تنيس ‪ WTA‬و‪ ،ATP‬رقابتهای موتورسواری قهرمانی جهان و جايزه بزرگ اسکواش را ميزبانی کند و کسب ميزبانی رويدادهايی مثل دووميدانی داخل سالن قهرمانی جهان و رقابتهای شنا در استخر مسافت کوتاه جهان را نيز در برنامه دارد.

برنامه اين کشور در سه ماهه نخست سال ‪ ۲۰۰۷‬نيز بسيار فشرده است و ميزبانی ‪ ۲۰‬رويداد بين‌المللی را برعهده گرفته که بسياری از آنان با استفاده از ورزشگاههای مورد استفاده در بازی‌های آسيايی، برگزار خواهد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رويای ميزبانی المپيک در دوحه مصادف شده با درخواست‌هايی از دبی، کيپ تاون، دهلی نو، توکيو، بانکوک، روتردام، هامبورگ، لايپزيگ، مادريد، استانبول، ريودوژانيرو و مونترآل.

قطعا مغلوب شدن در اين ماراتن در رقابت با همسايه به مذاق دبی خوش نخواهد آمد بنابراين تمام توان خود را روی ساخت شهر ورزشی دبی با هزينه دوميليون دلار متمرکز کرده است.

قطر سوای ميراثی که از بازی‌های آسيايی به جا خواهد ماند، اميدوار است توجه بين‌المللی را در جهت افزايش گردشگری دراين کشور جلب کند.

فرودگاه جديد دوحه که به همين منظور با هزينه ‪ ۵/۵‬ميليارد دلار درحال احداث است، در سال ‪ ۲۰۰۹‬به بهره برداری خواهد رسيد.

از سوی ديگر بايد به دستاوردهای سياسی و اجتماعی ميزبانی بازی ها اشاره کرد. از نظر سياسی قطر می‌خواهد ثابت کند که در رابطه با برادر بزرگترش عربستان، فرودست نيست و از نظر اجتماعی قرار است راهکاری برای حل معضل رو به رشد چاقی در منطقه باشد.

گزارش‌های اخير حاکی از اين است که حدود ‪ ۷۰‬درصد زنان و ‪ ۵۰‬درصد از مردان ساکن در کشورهای حوزه خليج فارس اضافه وزن دارند يا چاق هستند.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32168

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بازی‌های آسيايی، سکوی پرتاب قطر به سوی جام ملت های آسيا و المپيک، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016