شنبه 11 آذر 1385

آغاز پانزدهمين دوره بازی های آسيايی در قطر، بابک تورانی، بی بی سی

پانزدهمين دوره بازی های آسيايی در شهر دوحه، پايتخت قطر آغاز شده و تا پانزدهم دسامبر (۲۴ آذر) ادامه خواهد داشت.

اين رقابت ها در بين ورزشکاران ۴۵ کشور آسيايی و در ۴۸ رشته ورزشی انجام می شود. از زمان بازی های آسيايی ۱۹۷۴ تهران، اين اولين بار است که اين رقابت ها در يک کشور غرب آسيا برگزار می شود.

در اين مسابقات بيش از ۸۵۰۰ ورزشکار حضور دارند و رقابتها در ۱۶ ورزشگاه در نقاط مختلف شهر دوحه برگزار می شوند.

تيمهای ايرانی در شرايطی در رقابتها شرکت می کنند که نگاهی به رده بندی تيمها در دوره های قبلی بازيها، نشان از افت رتبه ايران از سال ۱۹۸۶ دارد.

در بازيهای آسيايی سال ۱۹۸۶ که در سئول، پايتخت کره جنوبی برگزار شد، ايران با ۶ مدال طلا به مقام چهارم رسيد، اما در دوره های بعدی، هر چند تعداد مدالهای طلای کسب شده در برخی موارد حتی به ۱۰ مدال هم رسيد اما مقام ايران، هر دوره نسبت به دوره قبل، پايين تر رفت.

در حالی که در همين دوره - و بخصوص پس از مستقل شدن جمهوری های اتحاد جماهير شوروی سابق- به طور مثال، قزاقستان و ازبکستان، و همينطور کره شمالی و هنگ کنگ، در رده بندی نهايی، مقامهای بالاتری از ايران کسب کرده اند.

'عملکرد بهتر'

در آخرين دوره بازيها که در سال ۲۰۰۲، در شهر بوسان کره جنوبی برگزار شد، ايران با ۸ مدال طلا، ۱۴ نقره و ۱۴ برنز، نتوانست مقامی بالاتر از دهم کسب کند.

با اين حال، منوچهر زندی، از اعضاء هيئت رئيسه انجمن ورزشی نويسان جهان، معتقد است با تدارکی که برای تيمهای ايرانی ديده شده، و همينطور افزايش ۱۵ درصدی تعداد اعضای کاروان، بايد انتظار عملکرد بهتری را از تيم ايران داشت.

در کل، تقريبا ترديدی وجود ندارد که کره جنوبی و ژاپن، نزديکترين رقابت برای کسب مکان دوم جدول رده بندی مدالها را خواهند داشت، هرچند با توجه به کسب رتبه بهتر از سوی ژاپن در المپيک آتن، بنگاه های شرط بندی، بخت بيشتر را با اين کشور می دانند.

با اين حال سلطه چين بر صحنه ورزش آسيا، تعيين قهرمان بازيها را به کم هيجان ترين بخش پيش بينی در مورد نتايج تبديل ساخته است.

کارشناسان معتقدند چين، که در دور قبل بازيهای آسيايی بيش از ۱۵۰ مدال طلا کسب کرد، از بازيهای دوحه، به قصد آمادگی جهت المپيک پکن استفاده می کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از آنجا که هدف اصلی چين، پيش افتادن از آمريکا در المپيک آتی است، ممکن است در اين رقابتها از ورزشکارانی جوان تر استفاده کند که بتوانند حداقل ظرف دو سال آينده، آمادگی خود را به نسبت استانداردهای جهانی، در بالاترين سطح نگه دارند.

با اين حال، تجربه عملکرد چين در بازيهای آسيايی بوسان که، ۸۵ درصد کاروانش را ورزشکارانی کم تجربه تشکيل داده بود، هشداری است که لزوما ترکيب جوان تر ورزشکاران چينی، باعث کاهش شانس غلبه آنان بر صحنه ورزش آسيا نخواهد شد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32293

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آغاز پانزدهمين دوره بازی های آسيايی در قطر، بابک تورانی، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016