یکشنبه 2 اردیبهشت 1386

فرانسوی ها رئيس جمهوری تازه بر می گزينند، بی بی سی

مردم فرانسه امروز پای صندوقهای رأی می روند تا رئيس جمهور تازه ای برای کشور خود برگزينند.

رأی گيری قرار است ساعت هشت بامداد به وقت محلی آغاز شود و دوازده ساعت ادامه داشته باشد تا مردم از ميان دوازده نامزد يکی را به رياست جمهوری برگزينند.

نامزدهايی که بيش از بقيه احتمال پيروزی شان در اين دور از انتخابات می رود عبارتند از: نيکولا سارکوزی از حزب اتحاد برای جنبش مردمی (او ام پ) که حزب اصلی محافظه کار فرانسه به شمار می رود، سگولن روايال از حزب سوسياليست، فرانسوا بيرو از حزب اتحاد برای دموکراسی فرانسه و ژان ماری لوپن، رهبر و بنيانگذار جبهه ملی فرانسه که به مشی راست افراطی شهرت دارد.

آن دسته از شهروندان فرانسه که در خارج از اين کشور زندگی می کنند رأی خود را پيشتر به صندوق انداخته اند.

در کمتر انتخاباتی در تاريخ فرانسه، پيش بينی نتيجه انتخابات تا اين حد برای ناظران مشکل بوده است.

به نظر می رسد جدال اصلی در اين انتخابات بيشتر بر سر شخصيت نامزدها باشد تا بر سر خط مشی سياسی آنها و اين در حالی است که بنابر نتايج نظرسنجيها، بيش از يک سوم از مردم فرانسه تا پيش از رفتن پای صندوق رأی هنوز تصميم قطعی خود را به اينکه به چه کسی رأی بدهند نگرفته اند.

نيکولا سارکوزی

آقای سارکوزی که اخيراً به منظور شرکت در انتخابات رياست جمهوری از سمت وزارت کشور کناره گيری کرد، وعده جدايی کامل از گذشته و اصلاحات اساسی اقتصادی داده است.

نيکولا سارکوزی که ۵۲ سال دارد، فرزند يکی از اشراف زميندار مجارستان است که بعد از روی کار آمدن حکومت کمونيستی در آن کشور به فرانسه مهاجرت کرد و مادرش نيز به خانواده ای از يهوديانی تعلق دارد که از يونان به فرانسه مهاجرت کرده و به مسيحيت کاتوليک تغيير مذهب داده اند.

نيکولا سارکوزی در رشته حقوق تحصيل کرده و پيش از ورود به سياست به وکالت دادگستری اشتغال داشته، در ۲۵ سالگی عضو انجمن شهر نوی سور سن و پنج سال بعد شهردار اين شهر شده است.

او در سال ۱۹۹۳ به عنوان وزير بودجه در دولت ادوار بالادور، وارد مناصب عالی دولتی شد، در سال ۲۰۰۲ به وزارت کشور، در سال ۲۰۰۴ به وزارت اقتصاد، دارايی و صنعت و در سال ۲۰۰۵ بار ديگر به وزارت کشور برگزيده شد.

سگولن روايال

خانم روايال اگر در انتخابات پيروز شود نخستين زنی خواهد بود که رهبری فرانسه در دست می گيرد.

شعار اصلی انتخاباتی او برقراری عدالت اجتماعی است.

سگولن روايال ۵۳ سال دارد و در زمانی که کشور آفريقايی سنگال مستعمره فرانسه بوده، در خانواده ای نظامی در پايتخت اين کشور به دنيا آمده است.

او دانش آموخته مؤسسه مطالعات سياسی پاريس است که از معتبرترين مراکز آموزش عالی فرانسه به شمار می رود و پيش از ورود به سياست قاضی دادگاه تخلفات اداری بوده است.

وی سپس در دفتر فرانسوا ميتران، رئيس جمهور سوسياليست فرانسه کار کرده و در زمان رياست جمهوری او به مدت يک سال وزير محيط زيست شد، بعدها در دولت ليونل ژوسپن نيز سمتهای معاون وزير آموزش و پرورش و معاون وزير امورخانواده و کودکان را به عهده گرفت.

ژان ماری لوپن

آقای لوپن که ۷۸ سال دارد چهره جنجالی دور پيشين انتخابات رياست جمهوری فرانسه بود و به مخالفت با روند مهاجرت به فرانسه و همچنين موضع گيريهای ميهن پرستانه و ملی گرايانه شهرت دارد.

او پيش بينی کرده که همچون دور پيش يکی از دو نامزد اصلی خواهد بود که به دور دوم انتخابات راه خواهند يافت.

ژان ماری لوپن نيز همچون دو رقيب خود در رشته حقوق تحصيل کرده و سرمايه داری ثروتمند در صنعت سيمان فرانسه است.

او در آغاز نظامی بوده و سپس به عنوان نماينده وارد مجلس ملی فرانسه شده و در سال ۱۹۷۲ حزب جبهه ملی را بنياد نهاده است.

فضای خوف و اميد

گزارش خبرنگار بی بی سی از فرانسه حاکی از اين است که بر انتخابات فرانسه فضای خوف و اميد حاکم است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اقتصاد فرانسه طی دوازده سال گذشته دچار رکود بوده و بسياری از فرانسويها به اميد آنند که رئيس جمهور آينده به اين رکود پايان دهد.

آمار ثبت نام کنندگان برای رأی دادن در انتخابات حاکی از اين است که استقبال از انتخابات فرانسه طی ۲۵ سال اخير بی سابقه بوده است.

برای نخستين بار در فرانسه انتخابات به صورت الکترونيکی برگزار می شود، هرچند حزب سوسياليست و برخی ديگر از احزاب به اين شيوه رأی گيری اعتراض کرده اند.





دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33130

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فرانسوی ها رئيس جمهوری تازه بر می گزينند، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016