دوشنبه 3 اردیبهشت 1386

سارکوزی و رويال در دور دوم انتخابات رياست جمهوری فرانسه، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی


با راه‌يابی نيکولا سارکوزی و سگولن رويال به دور دوم انتخابات رياست جمهوری فرانسه، مردم اين کشور اکنون با انتخابی اساسی ميان جناح راست و چپ مواجه‌اند. فرانسوی‌ها در دور بعدی انتخابات رياست جمهوری کشورشان از ميان محفاظه‌کاری که می‌تواند فرانسه‌ی نگران را دستخوش اصلاحات دشوار و پر زحمت کند و سوسياليستی که قصد دارد به عنوان نخستين زن در طول تاريخ اين کشور بر مسند رياست جمهوری تکيه زند، يک کانديدا را انتخاب خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشيتدپرس، نتايج رسمی انتخابات که اوايل امروز (دوشنبه) از سوی وزارت کشور فرانسه اعلام شد، حاکی است که در دور اول انتخابات رياست جمهوری فرانسه که روز يکشنبه صورت گرفت، حدود ‌٨٦ درصد واجدان رای دادن شرکت کردند و شمارش آرا نشان می دهد که ‌١/٣١ درصد از رای دهندگان به نيکولا سارکوزی و ‌٨/٢٥ درصد به خانم سگولن رويال رای دادند.

نسبت شرکت کنندگان در انتخابات سال جاری بيش از هر انتخابات ديگری در پنجاه سال گذشته بوده و نشان‌دهنده حساسيت رای دهندگان به نتيجه اين انتخابات است.

سگولن رويال، کانديدا حزب سوسياليست فرانسه به دنبال مبارزات انتخاباتی که با دلهره و بلاتکليفی، شگفتی و تقلای کانديداها برای حضور چشمگير و بی‌سابقه مردم در پای صندوق‌های رای همراه بود نخستين زنی خواهد بود که به سکان هدايت فرانسه، يکی از اصلی‌ترين قدرت‌های اقتصادی، نظامی و ديپلماتيک اروپا نزديک می‌شود. اين در حاليست که نيکولا سارکوزی در مقايسه با رقيبش در دور دوم انتخابات رياست جمهوری فرانسه که ‌٦ مه (‌١٦ ارديبهشت) برگزار می‌شود به لحاظ آرا مردمی دارای امتياز بيشتری است.

سارکوزی يا رويال، فرانسه برای نخستين بار بدون در نظر گرفتن خاطرات جنگ جهانی دوم جانشين ژاک شيراک ‌٧٤ ساله را که پس از ‌١٢ سال زمامداری راه را برای نسل جديدی از جوانان کشورش باز کرده، انتخاب می‌کند.

در دور نخست انتخابات رياست جمهوری فرانسه ‌١٠ کانديدای ديگر از کانديدای پيرو تروتسکيسم گرفته تا رهبر جبهه‌ی راست افراطی اين کشور يعنی ژان ماری لوپن ناکام ماندند. لوپن اميدوار بود تا بار ديگر نمايش حيرت آور خود در سال ‌٢٠٠٢ را اينک در انتخابات ‌٢٠٠٧ فرانسه تکرار کند اما در نهايت تنها با کسب ‌٥/١٠ درصد آرا در جايگاه چهارم قرار گرفت. سارکوزی فرزند يک مهاجر مجارستانی و رويال دختر يک افسر ارتش فرانسه که برای کسب کانديداتوری حزبش ديگر غول‌های حزب سوسياليست را شکست داد هر دو دهه ‌٥٠ عمر خود را سپری می‌کنند و تا راهيابی به دور دوم انتخابات مسير صعب العبوری را پشت سر گذاشته‌اند.

پيروز انتخابات رياست جمهوری فرانسه مسووليت خطيری را بر دوش خواهد داشت. فرانسه کشور نگران و مشوشی است که به واسطه‌ی شورش جوانان سياهپوست و عرب خود در مناطق حومه‌يی در سال ‌٢٠٠٥ هم چنان مضطرب و پريشان است.

نرخ بالای بيکاری طی ‌١٠ سال گذشته، خيزش اقتصاد‌های بزرگ جهان نظير چين در عرصه رقابت اقتصادی و تصور اينکه فرانسه به تدريج نفوذ و قدرت خود را در جهان از دست می‌دهد جملگی باعث شد که مبارزات انتخابات در اين کشور پر سوز و گداز باشد.

رويال و سارکوزی متفقا وعده داده‌اند که فرانسه را بيش از پيش به خود متکی خواهند کرد اما هر يک روش‌های کاملا متفاوتی را برای تحقق اين مهم ارايه کرده‌اند.

سارکوزی برای تقويت اقتصاد متزلزل کشورش تعديل قوانين کار و کاهش ماليات را در دستور کار قرار خواهد داد، در حالی که سگولن رويال درصدد است تا ضمن افزايش بودجه کشورش به حمايت از قشر کارگر فرانسه بپردازد.

سگولن رويال پس از اعلام نتايج دور نخست انتخابات گفت: به سوی همه زنان و مردانی که چون من بر اين عقيده‌اند که توقف سيستمی که ديگر نتيجه بخش نيست کاری نه تنها ممکن بلکه ضروری است، دست نياز دراز می‌کنم.

رويال افزود: دور دوم انتخابات، انتخابی روشن از ميان دو مسير بسيار متفاوت را فراروی کشور قرار می‌دهد.

حاميان رويال که در ستاد انتخاباتی کانديدای سوسياليست در پاريس تجمع کرده بودند با شادی به نتايج اعلام شده واکنش می‌دادند و فرياد می‌زدند: ما پيروز خواهيم شد.

بنا به اعلام وزارت کشور فرانسه فرانسوا بايرو، کانديدای ميانه‌روی اين انتخابات با کسب ‌١٨ درصد آرا پس از رويال در جايگاه سوم قرار گرفت.

در همين حال خبرگزاری فرانسه اعلام کرد چند ساعت پس از اعلام نتايج دور نخست انتخابات رياست جمهوری فرانسه، نيکولا سارکوزی و سگولن رويال خصومت‌های سياسی خود را از سر گرفتند.

سارکوزی و رويال ضمن تاکيد بر مواضع خود پس از اعلام نتايج انتخابات در تلاشند تا دور جديدی از مبارزات انتخاباتی خود را از دوشنبه با شدت بيشتری آغاز کنند.

طبق نتايج اعلام شده از سوی وزارت کشور فرانسه کانديداهای انتخابات رياست جمهوری فرانسه در دور نخست حايز اين آرا شده‌اند:

‌١- نيکولا سارکوزی، کانديدای حزب حاکم يوام پی، ‌١١/٣١ درصد آرا

‌٢- سگولن رويال، کانديدای حزب سوسياليست ‌٨٤/٢٥ درصد آرا

‌٣- فرانسوا بايرو، کانديدای ميانه‌رو ‌٥٥/١٨ درصد آرا

‌٤- ژان ماری لوپن، کانديدای جبهه ملی فرانسه ‌٥١/١٠ درصد آرا

‌٥- اوليور بوسانو، کانديدای حامی تروتسکيسم ‌١١/٤ درصد آرا

‌٦- فيليپ دوويليه، کانديدای حزب کاتوليک ميهن پرستی فرانسه ‌٢٤/٢ درصد ارا

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

‌٧- ماری ژرژبوفه، رهبر حزب کمونيست فرانسه ‌٩٤/١ درصد آرا

‌٨- دومينيک وينه، کانديدای حزب سبز‌ها ‌٥٧/١ درصد آرا

‌٩- آرلت لگيله، کانديدای پيرو تروتسکيسم ‌٣٤/١ درصد آرا

‌١٠- خوزه بووه، کانديدای مخالف جهانی سازی ‌٣٢/١ درصد آرا

‌١١- فردريک نی او، کانديدای حزب شکار و ‌ماهی گيری ‌١٥/١ درصد آرا

‌١٢- ژرارد شيواردی، کانديدای تروتسکيسم ‌٣٤/٠ درصد آرا

در نتايج مذکور ‌٨٢٠ هزار رای موخوذه در خارج از مرزهای فرانسه لحاظ نشده است.

نتايج شمار آرا در اين مناطق اواخر امروز منتشر می‌شود.

در همين حال نظرسنجی موسسه ايپسوس نشان می‌دهد که سارکوزی احتمالا با کسب ‌٥٤ درصد آرا در دور دوم انتخابات رياست جمهوری فرانسه در برابر ‌٤٦ درصد آرا توسط رويال به پيروزی خواهد رسيد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33142

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سارکوزی و رويال در دور دوم انتخابات رياست جمهوری فرانسه، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016