جمعه 25 خرداد 1386

حمايت آمريکا و فرانسه از برکناری اسماعيل هنيه، مهر

آمريکا و فرانسه از تصميمات رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين برای برکناری دولت وحدت ملی فلسطين و اعلام حالت فوق العاده در مناطق خودگردان به طور کامل حمايت کردند ، اما انگليس از اين مسئله ابراز تاسف کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، "کاندوليزا رايس" در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: ابومازن از اختيارات قانونی خود به عنوان رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين و نماينده ملت فلسطين استفاده کرده است.

وی افزود: ما از اين تصميمات ابومازن که در تلاش برای پايان دادن به بحران کنونی و با هدف اعطای فرصتی به صلح و آينده ای بهتر اتخاذ شد، کاملا حمايت می کنيم.

ابومازن در پی درگيری های شديد داخلی ميان جنبش های فتح و حماس، دولت وحدت ملی فلسطين به رياست "اسماعيل هنيه" از رهبران حماس را منحل و حالت فوق العاده اعلام کرد. وی همچنين فرمان ديگری برای تشکيل "دولت مجری حالت فوق العاده" صادر کرد.

در دور جديد درگيری داخلی ميان جنبش فتح و حماس از يک هفته پيش تاکنون ۱۱۳ کشته و دهها زخمی برجا گذاشته است و "ابوعبيده" سخنگوی گردانهای عزالدين قسام شاخه نظامی جنبش حماس شب گذشته اعلام کرد که اعضای اين گردانها همه مقرهای امنيتی تشکيلات خودگردان در نوار غزه از جمله مقر رئيس تشکيلات خودگردان را به کنترل خود درآورده اند.

از سوی ديگر، دولت فرانسه نيز حمايت کامل خود را رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين اعلام داشت و درباره اوضاع کنونی در نوار غزه به شدت ابراز نگرانی کرد.

"ژان باتيست متئی" سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه خاطرنشان کرد: فرانسه بار ديگر حمايت کامل خود را از ابومازن رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين به عنوان ستون نهادهای دموکراتيک تشکيلات خودگردان اعلام می کند و ما از تلاش های وی برای رسيدن به راه حلی سياسی برای بحران حمايت می کنيم.

وی از همه طرف های فلسطينی خواست تا به خشونت پايان داده و متحد شوند و گفتگوهای خود را از سربگيرند.

وزارت امور خارجه انگليس نيز اعلام کرد که "ماگارت بکت" وزير امور خارجه اين کشور در تماس تلفنی با رايس و ابومازن ، نگرانی عميق خود را از وضعيت نوار غزه ابراز کرد.

بکت همچنين در بيانيه ای از انحلال دولت وحدت ملی فلسطين ابراز تاسف کرد و گفت: اعلام پايان کار دولت وحدت ملی به طور قطع مايه تاسف است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی افزود: "توافقنامه مکه و به دنبال آن تشکيل دولت وحدت ملی پيشرفت مثبتی را آغاز کرد، اما بار ديگر تندروهای مسلح برخلاف تمايل اکثريت که در تلاش برای راه حلی مسالمت آميز براساس تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائيل هستند، مانع از پيشرفت شدند".

بکت همچنين بر گفتگوی فلسطينی ها با يکديگر تاکيد کرد و گفت: گفتگو تنها راه رسيدن به صلحی دائمی است.

در همين حال، "فيصل المقداد" وزير امور خارجه سوريه نيز روز پنجشنبه نگرانی عميق و تاسف سوريه را از درگيری ميان جنبش های فتح و حماس ابراز داشت.

دولت مصر نيز اعلام کرد که وزيران امور خارجه عرب جمعه شب با برگزاری نشستی اضطراری راههای چگونگی حمايت از تشکيلات خودگردان فلسطين و ابومازن را بررسی خواهند کرد.

"احمد ابوالغيط" وزير امور خارجه مصر با اعلام اين خبر بر" ضرورت احترام به تشکيلات ملی فلسطين (تشکيلات خودگردان)برخاسته از سازمان آزاديبخش فلسطين(ساف) به عنوان تنها نماينده قانونی ملت فلسطين و ابومازن" تاکيد کرد.

در همين حال، کميسيون اروپا از همه طرف های درگير در نوار غزه خواست تا برای تخليه مجروحان و ارايه کمک های اساسی "آتش بس انسانی" برقرار کنند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33459

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حمايت آمريکا و فرانسه از برکناری اسماعيل هنيه، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016