جمعه 25 خرداد 1386

عباس، نخست وزیر جدید فلسطینی را معرفی کرد، بی بی سی

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، یک روز بعد از انحلال دولت وحدت ملی به رهبری حماس، نخست وزیر جدیدی را معرفی کرده است.

آقای عباس از سلام فیاض، وزیر درایی سابق، و یکی از سیاستمداران مستقل فلسطینی، خواسته است مقام نخست وزیری را برعهده گیرد و کابینه اضطراری تشکیل دهد.

اما اسماعیل هنیه اعلام کرده تصمیم آقای عباس را به رسمیت نمی شناسد و کماکان خود را نخست وزیر دولت فلسطینی می داند.

جنبش حماس عملا بر تمامی باریکه غزه مسلط شده و در اولین روز تسلط کامل خود بر غزه، تعداد زیادی از فرماندهان نظامی فتح را 'عفو' و از زندان آزاد کرده است.

همچنین از غزه خبر می رسد درگیری گروههای رقیب فلسطینی خاتمه یافته و آرامش نسبی بر شهر حاکم است.

روز پنجشنبه محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی و رهبر جناح فتح، با صدور فرمانی، ضمن برکناری کابینه ائتلافی متشکل از اعضای حماس و فتح، انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودرس را اعلام داشت.

آقای هنیه اقدام رییس تشکیلات خودگردان را عجولانه توصیف کرد و افزود که شرایط کنونی اجازه "تصمیم گیری های یکجانبه" را نمی دهد.

به نظر می رسد هدف رییس تشکیلات خودگردان از برکناری دولت نیز تحکیم موقعیت جناح فتح برای مقابله با عملیات احتمالی حماس در کرانه باختری بوده است و بعید به نظر می رسد این اقدام بر اوضاع در باریکه غزه تاثیر چندانی داشته باشد.

اسماعیل هنیه با تاکید بر اینکه شبه نظامیان حماس نظم و قانون را با قاطعیت به اجرا خواهند گذاشت، تشکیل یک دولت جداگانه فلسطینی در باریکه غزه را رد کرد و وحدت بین این بخش از سرزمین های فلسطینی و کرانه باختری را مورد تاکید قرار داد.

واکنش جهانی

اتحادیه اروپا اعلام کرده است محمود عباس را تنها رهبر فلسطینیان می داند و بار دیگر پشتیبانی خود را از او اعلام کرده است.

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب نیز در قاهره جلسه تشکیل داده اند تا در مورد اوضاع در سرزمینهای فلسطینی بحث کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در تهران، اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت و امام جمعه موقت تهران، در خطبه های نماز جمعه تصرف شهر غزه توسط حماس را حركتي در جهت تمايل دشمنان به ويژه رژيم صهيونيستی دانست.

آقای رفسنجانی درگیری های اخیر غزه را مورد انتقاد قرار داد و گفت "آنها به جای اين كه با دشمن مشترك خود رژيم اسرائيل مبارزه كنند اسلحه را روی يكديگر گرفته ‌اند."

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33460

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عباس، نخست وزیر جدید فلسطینی را معرفی کرد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016