شنبه 30 تیر 1386

هند و آمريکا پيمان هسته‌ای خود را نهايی کردند، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی


مقامات هسته‌يی آمريکا و هند گفتند که دهلی و واشنگتن پس از گفت‌وگوهای جامع در واشنگتن بر سر اجرای قرارداد هسته‌يی غير نظامی خود توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ مقامات افزودند، پيش نويس اين توافق که بر اساس آن آمريکا فناوری و سوخت هسته‌يی هند را تامين خواهد کرد، بايد مورد تاييد نهايی سران دو کشور قرا بگيرد.

راهول چهابرا، سخنگوی سفارت هند در آمريکا در پايان گفت‌وگوهای چهار روزه دو طرف در اواخر روز جمعه گفت: اين توافقنامه نهايی شده ولی دولت‌های دو کشور بايد آن را بازبينی کنند.

گفت‌وگوهای چهار روزه آمريکا و هند به رياست مشترک نيکلاس برنز، معاون وزير امور خارجه‌ی آمريکا و شيوشانکار منون، همتای هندی وی برگزار شد.

در پايان اين گفت‌وگوها دو طرف طی بيانيه‌ای مشترک اعلام کردند: مذاکرات سازنده و مثبت بوده و برنز و منون هر دو از پيشرفت‌های اساسی حاصل شده در خصوص ۱۲۳ توافق درباره‌ی مسايل مختلف خرسند هستند.

در اين بيانيه آمده است: ما اکنون اين مساله را برای بازبينی نهايی به دولت‌های دو کشور ارجاع می‌دهيم. اما پس از تاييد اين توافقنامه توسط دولت اين پيمان مورد نظارت کنگره آمريکا که تحت کنترل دموکرات‌ها است، قرار خواهد گرفت. قانون‌گذاران کنگره متعهد شده‌اند که اين پيمان را تحت موشکافی و نظارت دقيق قرار دهند.

پس از اين نظارت، اين قانون مجددا به يک موافقتنامه‌ اجرايی جامع از سوی کنگره نياز دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هم‌چنين هند بايد يک پروتکل الحاقی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را امضا کند و تاييد ۴۵ کشور عضو اين آژانس را کسب کند.

تام کيسی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمريکا گفت: اين گفت‌وگوهای طولانی نشان از حسن نيت واقعی دو طرف برای حل و فصل اختلافات و پايان دادن به اين بخش کليدی توافقنامه‌ی هسته‌يی غير نظامی آمريکا و هند داشت.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33858

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هند و آمريکا پيمان هسته‌ای خود را نهايی کردند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016