دوشنبه 1 مرداد 1386

پيروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات ترکيه، اردوغان: اصلاحات در ترکيه ادامه خواهد داشت، بی بی سی

در پی پيروزی حزب حاکم در انتخابات پارلمانی ترکيه، نخست وزير اين کشور بر ادامه اصلاحات به منظور پيوستن به اتحاديه اروپا تاکيد کرده است.

روز دوشنبه، ۲۳ ژوئيه، گزارش شد که شمارش اوليه نتيجه رای گيری در انتخابات پارلمانی ترکيه نشان می دهد که حزب عدالت و توسعه، به رهبری رجب طيب اردوغان، نخست وزير، توانسته است حدود ۴۷ درصد از کل آرا را کسب کند.

آقای اردوغان گفته است که پيروزی حزب عدالت و توسعه نشان می دهد که مردم ترکيه از عضويت در اتحاديه اروپا و انجام اصلاحات مورد نظر دولت برای اين منظور حمايت می کنند.

گرچه حزب عدالت و توسعه به عنوان يک حزب اسلامگرا شناخته می شود، اما آقای اردوغان تاکيد داشته است که به قانون اساسی لائيک ترکيه احترام می گذارد و از اصول بنيادين نظام جمهوری اين کشور تخطی نخواهد کرد.

يکی از نخستين اقدامات پارلمان جديد انتخاب رييس جمهوری اين کشور است که نماد تداوم نظام لائيک ترکيه محسوب می شده است.

انتخابات اخير پس از آن برگزار شد که نمايندگاه مخالف در دوره قبلی مجلس با گزينش عبدالله گل، نامزد حزب عدالت و توسعه، به رياست جمهوری مخالفت ورزيدند و دليل آن را اسلامگرايی وی و واهمه از خدشه دار شدن نظام لائيک اين کشور در صورت انتخاب آقای گل عنوان کردند.

هنوز مشخص نيست که آيا حزب حاکم مجددا آقای گل را نامزد سمت رياست جمهوری کند هرچند با وجود کسب اکثريت مطلق کرسی های پارلمان، اين حزب نمی تواند بدون کسب حمايت ساير نمايندگان رييس جمهوری را انتخاب کند.

رييس جمهوری ترکيه با رای دست کم دو سوم نمايندگان مجلس ملی برای دوره ای هفت ساله به اين سمت انتخاب می شود و در صورتی که هيچيک از نامزدهای انتخابات در دور اول و دوم رای گيری به اين حد نصاب دست نيابد، فردی که در دور سوم اکثريت مطلق آرا را کسب کند به اين سمت برگزيده می شود.

در صورتی که حتی در اين مرحله نيز هيچيک از نامزدها نتواند اکثريت مطلق را کسب کند، دور چهارم رای گيری برگزار می شود و نامزد دارای بيشترين تعداد آرا رييس جمهوری ترکيه اعلام می شود.

پارلمان ترکيه از مجلس بزرگ ملی با ۵۵۰ عضو تشکيل يافته که براساس نظام نسبی انتخاب می شوند به نحوی که کرسی های پارلمانی به نسبت سهم احزاب در کل آرا در سطح کشور بين آنها تقسيم می شود اما تنها احزابی به پارلمان رای می يابند که دست کم ده درصد کل آرا را کسب کرده باشند.

استقبال اروپاييان

مقامات اتحاديه اروپا هم نسبت به نتيجه رای گيری روز يکشنبه واکنش مثبت نشان داده و پيروزی حزب عدالت و توسعه را به رجب طيب اردوغان تبريک گفته اند.

به گفته آنان، نتيجه انتخابات نشان داده است که مردم ترکيه از هدف اعلام شده نخست وزير برای پيوستن به اتحاديه اروپا حمايت می کنند.

ژوزه مانوئل باروسو، رييس کميسيون اروپا، گفته است که آقای اردوغان تعهد خود نسبت به حرکت مستمر به سوی عضويت در اتحاديه اروپا را ادامه خواهد داد.

در لندن، ديويد ميليبند، وزير خارجه بريتانيا، گفته است که مهم است که اتحاديه اروپا از دولت جديد ترکيه برای پيگيری اصلاحات مورد نظر اتحاديه اروپا حمايت کند تا زمينه مساعد برای عضويت ترکيه در اتحاديه فراهم شود.

نخست وزير سوئد نيز گفته است که مردم ترکيه قاطعانه از سياست آقای اردوغان برای عضويت در اتحاديه اروپا حمايت کرده اند و دولت جديد، با اتکای به آرای مردم، می تواند با قاطعيت بيشتری به اصلاحات ادامه می دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در عين حال، صدراعظم آلمان و رييس جمهوری فرانسه نسبت به نتيجه انتخابات اخير واکنشی نشان نداده اند.

برخلاف بريتانيا و چند کشور ديگر عضو اتحاديه اروپا، آلمان و فرانسه ديدگاه مثبتی نسبت به عضويت ترکيه در اتحاديه اروپا ندارند زيرا نگران آن هستند که چنين تحولی باعث سرازير شدن سيل مهاجران از اين کشور مسلمان به ساير کشورهای عضو اتحاديه شود.

بازارهای مالی اعلام پيروزی حزب عدالت و توسعه را تحولی مثبت دانسته اند و ارزی برابری لير ترکيه در برابر دلار آمريکا افزايش يافته است.

حزب عدالت و توسعه در انتخابات سال ۲۰۰۲ توانست حدود ۳۴ درصد آرا را کسب کند و نتيجه انتخابات اخير به منزله بهبود چشمگير موقعيت اين حزب در ميان رای دهندگان محسوب می شود.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33882

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پيروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات ترکيه، اردوغان: اصلاحات در ترکيه ادامه خواهد داشت، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016