جمعه 23 شهریور 1386

بوش خروج محدود نيروها از عراق را اعلام کرد، بی بی سی

جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا، در يک سخنرانی کليدی برای مردم کشورش درباره عراق عقب نشينی محدود نيروها از عراق را اعلام کرده اما اين سخنرانی با انتقاد سياستمداران حزب دموکرات مواجه شده است.

طبق برنامه آقای بوش اگر شرايط خاصی تامين شود شمار نيروهای آمريکا تا تابستان آينده بار ديگر به ۱۳۰ هزار بازخواهد گشت، يعنی همان تعدادی که تا ۹ ماه پيش در عراق حضور داشتند.

از ماه فوريه تاکنون ۳۰ هزار سرباز اضافه در عراق مستقر شده اند که آقای بوش حضور آنها را باعث بهبود اوضاع عراق دانست.

دمکرات ها در واکنش گفتند که طرح جورج بوش تکرار اشتباهات قبلی است و خواستار مسير تازه ای شدند.

جاستين وب، خبرنگار بی بی سی در واشنگتن، می گويد آنها با زبان بسيار تندی به سخنان آقای بوش واکنش نشان دادند به طوری که سناتور جو بايدن، نامزد انتخابات رياست جمهوری، آن را "خجالت آور" و "عجيب" توصيف کرد.

رئيس جمهور آمريکا در ابتدای سخنرانی خود گفت: "فرايض اخلاقی و استراتژيک ما در اين لحظه يکی است: ما بايد به عراق کمک کنيم تا کسانی را که آينده آن کشور و همچنين آينده ما را تهديد می کنند شکست دهد."

وی با اشاره به اظهارات هفته جاری ژنرال ديويد پتريوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق و رايان کراکر، سفير اين کشور در بغداد، گفت که هرچند آنها روشن کرده اند که آمريکا با چالشی ترسناک در عراق روبروست اما نتيجه گيری کردند که اوضاع عراق در حال بهبود يافتن است و طرح افزايش نيروها درحال موثر افتادن است.

تاکيد بر موفقيت در استان انبار

وی استدلال کرد برای آنکه عراقی ها بتوانند به آشتی ملی دست يابند بايد اول در خانه های خود احساس امنيت کنند و هدف افزايش نيروها در ماه های اخير همين بوده است.

جورج بوش سعی کرد پيشرفت اوضاع امنيتی در استان سنی نشين انبار را پررنگ کند، جايی که پيشتر شاهد کشته شدن يکی از سران قبيله ای که با ارتش آمريکا همکاری می کنند بود.

وی گفت در بازديد هفته قبل از همين استان، رهبران محلی سنی به او قول داده اند ديگر هرگز اجازه بازگشت القاعده را نخواهند داد.

با اين حال او به نقطه ضعف ها هم اشاره کرد: "در سراسر عراق، تلفات غيرنظاميان به خاطر حملات تروريست ها و جوخه های مرگ بسيار بالاست. و برای اکثر عراقی ها، کيفيت زندگی خيلی پايين تر از آنچيزی است که بايد باشد."

اما او بلافاصله با استناد به سخنان ژنرال پتريوس و رايان کراکر اظهار اميدواری کرد موفقيت های استان انبار در ساير مناطق اين کشور تکرار شود.

حمله لفظی به ايران

آقای بوش در اين سخنرانی همچنين در سه مورد به ايران اشاره کرد و گفت پيروزی آمريکا در عراق مانع تسلط جمهوری اسلامی بر منطقه خواهد شد.

او گفت: "يک سال قبل، افراطيون شيعه و پيکارجويان مورد حمايت ايران درحال قدرت گرفتن و هدف قرار دادن سنی ها برای ترور بودند. امروز، اين گروه ها در حال متلاشی شدن هستند و بسياری از رهبران آنها دستگير يا کشته می شوند."

ايران کمک به شورشيان عراق را رد کرده است.

وی در جای ديگری از اين سخنرانی همچون گذشته به "نقش ويرانگر" ايران اشاره کرد: "موفقيت عراقی آزاد برای امنيت آمريکا حياتی است. يک عراق آزاد پناهگاه امنی برای القاعده نخواهد بود. يک عراق آزاد با آمال و آرزوهای ويرانگر ايران مقابله خواهد کرد. يک عراق آزاد افراطيون را به حاشيه خواهد راند، و استعداد مردم آن کشور را شکوفا خواهد کرد، و لنگر ثبات در منطقه خواهد بود."

وی در ادامه در سخنانی که يادآور استدلال های پيش از آغاز جنگ بود گفت: "يک عراق آزاد سرمشقی برای مردم سراسر خاور ميانه خواهد بود. يک عراق آزاد شريک ما در نبرد با تروريسم خواهد بود و امنيت ما را در خانه خود افزايش خواهد داد."

اما او همچنين نسبت به عواقب شکست در عراق و فايده آن برای ايران هشدار داد: "اگر از عراق رانده شويم، افراط گراها از هر دسته و گروه دلير خواهند شد. القاعده می تواند آنجا پناه و سرباز تازه بگيرد. ايران از هرج و مرج بهره خواهد برد و در تلاش های خود برای دستيابی به سلاح هسته ای و تسلط بر منطقه جسارت پيدا خواهد کرد."

ايران بارها گفته که به دنبال سلاح هسته ای نيست. به علاوه رئيس جمهور ايران همين يک روز پيشتر ادعای تلاش برای تسلط بر منطقه را رد کرد.

آقای بوش اما در ادامه سخنرانی اش بار ديگر ايران را متهم به تلاش برای تضعيف دولت عراق کرد.

'پلی' ميان مخالفان و موافقان

آقای بوش در اين سخنرانی کوشيد طرح خود را بهانه خوبی برای حل اختلاف با مخالفان جنگ جلوه دهد.

آقای بوش گفت: "هرچه موفق تر باشيم، نيروهای آمريکايی بيشتری می توانند به خانه بازگردند."

او گفت که طرح خروج تدريجی نيروها شکاف ميان کسانی که خواهان بازگرداندن نيروها هستند و کسانی که معتقدند موفقيت در عراق برای امنيت آمريکا حياتی است را پر می کند.

"اين طرح برای نخستين بار ظرف چندين سال اين امکان را فراهم خواهد کرد تا کسانی که در دو قطب مخالف اين بحث دشوار بوده اند کنار هم قرار گيرند."

وی به منتقدانی که می گويند ديگر برای تصحيح اوضاع عراق دير شده است گفت: "هرگز برای ضربه زدن به القاعده دير نيست. هرگز برای پيش بردن آزادی دير نيست. و هرگز برای حمايت از نيروهايمان در نبردی که می توانند در آن پيروز شوند دير نيست."

آقای بوش پس از مرگ عبدالستار ابو ريشه، رهبر يکی از طوائف اهل سنت عراق، که با شبکه القاعده مبارزه می کرد، سخن می گفت.

ابو ريشه از جمله اعضای ائتلاف طوائف اهل سنت اين منطقه بود که در جريان سفر هفته پيش جورج بوش به عراق با او ملاقات کرده بود.

خبرنگاران می گويند مرگ او ممکن است تلاش های آمريکا عليه القاعده در استان انبار را تضعيف کرده يا برعکس عزم اين قبايل سنی برای حفظ ائتلاف با آمريکا و دولت عراق را تقويت کند.

طرح تازه آقای بوش بر اساس پيشنهادهای ژنرال ديويد پتريوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق تنظيم شده است.

آقای پتريوس اين هفته در کنگره آمريکا حاضر شد تا بگويد به عقيده او طرح افزايش نيروها درحال نتيجه دادن است.

'تنها راه رسيدن به صلح'

رهبران دمکرات - حزب مخالف رييس جمهور - در کنگره گفتند که تنها راه رسيدن به صلح پايدار در عراق اين است که سياستمداران آن کشور اختلافات ديرينه خود را حل و فصل کنند.

يکی از نمايندگان سنای آمريکا از حزب دمکرات گفت که سياستمداران عراقی تا کنون به پيشرفت سياسی مهمی دست نيافته اند و احتمال دستيابی آنان به چنين پيشرفتی هم اندک است.

وی افزود که رييس جمهور آمريکا هر ماه ده ميليارد دلار را برای جنگ عراق هزينه می کند و به نظر دمکرات ها، زمان تغيير فرا رسيده است.

با اين حال آنها عليرغم داشتن اکثريت در کنگره و تلاش برای تعيين جدول زمانی ترک عراق، فاقد آرای کافی برای فائق آمدن بر وتوی رئيس جمهور هستند.

سناتور جک ريد که واکنش رسمی حزب مخالف را فورا پس از سخنرانی آقای بوش قرائت کرد گفت: "رئيس جمهور يک بار ديگر از ارائه طرحی برای پايان موفقيت آميز جنگ يا ارائه منطقی قانع کننده برای ادامه جنگ بازمانده است."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پيشتر در اين هفته نانسی پلوسی، رئيس مجلس نمايندگان از حزب دمکرات، در واکنش به گزارش ژنرال پتريوس گفته بود: "به نظر من اينگونه می رسد که انگار ژنرال پتريوس درحال ارائه طرحی حداقل ۱۰ ساله برای حضور گسترده آمريکا در عراق است."

ژنرال پتريوس گفت که خشونت در عراق از ماه فوريه به طور چشمگيری کاهش يافته اما تاکيد کرد که کاهش زودهنگام نيروها دارای "پيامدهای ويرانگری" خواهد بود.

پس از ورود ۳۰ هزار نيروی تازه آمريکايی در فاصله ماه های فوريه و ژوئن هم اکنون ۱۶۸ هزار سرباز اين کشور در عراق مستقر هستند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34253

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بوش خروج محدود نيروها از عراق را اعلام کرد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016