شنبه 12 آبان 1386

روند تعطيلی کامل تاسيسات هسته‌ای کره‌ شمالی روز دوشنبه آغاز می‌شود، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی


مذاکره کننده‌ی ارشد هسته‌يی آمريکا گفت: گروه کارشناسان آمريکايی که به کره‌ی شمالی سفر کرده‌اند، روند تعطيلی کامل تاسيسات هسته‌يی پيونگ يانگ را از امروز( شنبه) آغاز خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشيتدپرس، کريستوفر هيل، مذاکره کننده‌ی ارشد آمريکا در مذاکرات شش جانبه‌ی خلع سلاح هسته‌يی کره‌ی شمالی در گفت‌وگويی که از شبکه‌ی NHK ژاپن پخش شد، گفت: اين گروه متشکل از کارشناسان آمريکايی فردا (يکشنبه) برای بازديد از تاسيسات هسته‌يی يانگ بيون به شمال پيونگ يانگ می روند و سپس روند تعطيلی کامل تنها رآکتورهسته‌يی فعال و ديگر تاسيسات اين کشور روز دوشنبه آغاز خواهد شد.

هيل گفت: روز دوشنبه‌ کارشناسان روند تعطيلی کامل تاسيسات هسته‌يی کره‌ی شمالی را آغاز می‌کنند. اين يک روز بزرگ خواهد بود، چون اولين مرتبه است که به وضوح شاهد تعطيلی کامل تاسيسات هسته‌يی کره‌ی شمالی خواهيم بود.

کره‌ی شمالی در ماه ژوييه رآکتور يانگ بيون را ه حالت نيمه فعال درآورد و قول داد که تا پايان سال جاری به ازای دريافت کمک‌های انرژی و توافق‌های سياسی از طرف ديگر اعضای مذاکرات شش جانبه، اين رآکتور را به طور کامل تعطيل کند.

تعطيلی کامل رآکتور يانگ بيون نقطه‌ی عطفی در اقدامات برای متقاعد کردن کره‌ی شمالی در کنار گذاشتن برنامه‌های هسته‌يی اين کشور است. اما موضوعی که کارشناسان مطرح کرده‌اند اين است که حتی پس از تعطيلی کامل اين تاسيسات هسته‌يی، کره‌ی شمالی توانايی آن را دارد که فعاليت اين رآکتور را از سر بگيرد.

هيل نيز در اين رابطه گفت که اين روند حداقل يک سال به طور خواهد انجاميد.

مذاکره کننده‌ی هسته‌يی ارشد آمريکا تصريح کرد که مقامات واشنگتن و پيونگ يانگ در مورد موضوع حذف نام کره‌ی شمالی از ليست کشورهای تروريست بحث و تبادل نظر کرده‌اند. يکی از موانعی که در حذف نام کره‌ی شمالی از ليست کشورهای حامی تروريسم وجود دارد عدم حل و فصل موضوع ربوده شدن چند شهروند ژاپنی توسط کره‌ی شمالی در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هيل گفت که آمريکا خواهان ايجاد پيشرفت در موضوع ربوده شدن شهروندان ژاپنی توسط کره‌ی شمالی است.

هيل پس از مذاکره با کنيچيرو ساسائه، مذاکره کننده‌ی هسته‌يی ژاپن گفت: بر اين موضوع تاکيد دارم که خواهان مشاهده‌ی پيشرفت‌ها در اين موضوع هستيم. ما نمی خواهيم که روند خلع سلاح به طور کامل انجام شود، اما روابط ميان بعضی از اعضای مذاکرات شش جانبه پرتنش شود.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34789

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'روند تعطيلی کامل تاسيسات هسته‌ای کره‌ شمالی روز دوشنبه آغاز می‌شود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016