دوشنبه 17 دی 1386

نظرسنجی ها: اوباما در نيوهمپشاير از کلينتون جلوتر است، راديو فردا

انتخابات اوليه برای تعيين نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوريخواه روز سه شنبه در ايالت نيوهمشاير برگزار می شود و آخرين نظرسنجی ها حکايت از آن دارد که باراک اوباما از هيلاری کلينتون پيش افتاده است.

نظرسنجی مشترک مؤسسه گالوپ و روزنامه يو.اس.ای تودی در ايالت نيوهمشاير نشان از آن دارد که باراک اوباما بيشترين بخت برگزيده شدن را دارد و پس از او، با اختلافی ۱۳ درصدی، هيلاری کلينتون قرار دارد.

در ميان نامزدهای حزب دموکرات، آقای اوباما ۴۱ درصد آرای نظرسنجی را به خود اختصاص داده و پس از او هيلاری کلينتون با ۲۸ درصد، جان ادواردز، ۱۹ درصد و بيل ريچاردسون با شش درصد آرا در رده های بعدی قرار دارند.

طبق اين نظرسنجی، در ميان جمهوريخواهان نيز جان مک کين مقام اول را در اختيار دارد و ميت رامنی، با اختلافی چهار درصدی، پس از او در جايگاه دوم است.

آقای مک کين توانسته است که ۳۴ درصد آرا را به خود اختصاص دهد و پس از او ميت رامنی، ۳۰ درصد، مايک هاکبی، ۱۳ درصد، ران پاول، هشت درصد و رودی جوليانی نيز با هشت درصد آرا در رتبه های بعد هستند.

يک ماه پيش، در نظرسنجی ديگری که در همين ايالت برگزار شده بود آقای اوباما و خانم کلينتون، هر دو، ۳۲ درصد آرا را به خود اختصاص داده بودند. اما نتايج مربوط به نامزدهای جمهوريخواه در آن نظرسنجی مشابه نتايج نظرسنجی اخير بود: جان مک کين ۳۴ درصد و ميت رامنی ۲۷ درصد.

بخت مساوی نامزدها

روز پنج شنبه هفته گذشته نخستين دور رای گيری مقدماتی در انتخابات درون حزبی دموکرات ها و جمهوريخواهان در ايالت آيووا آغاز شد و در پايان رای گيری، باراک اوباما، سناتور دموکرات و مايک هاکبی، فرماندار سابق ايالت آرکانزاس، از حزب جمهوريخواه توانستند در نخستين گام انتخابات رياست جمهوری آمريکا، در انتخابات مقدماتی اين ايالت رقبای هم حزبی خود را پشت سر بگذارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

باراک اوباما در صورت برنده شدن در انتخابات، اولين رييس جمهوری سياهپوست آمريکا خواهد بود.

همچنين اگر هيلاری کلينتون در انتخابات ماه نوامبر - تقريبا يازده ماه ديگر - پيروز شود، نخستين رييس جمهوری زن آمريکا لقب خواهد گرفت.

رقابت بسيار نزديک کسانی که به دنبال نامزدی در انتخابات رياست جمهوری از دو حزب دموکرات و جمهوريخواه هستند موجب شده است تا برخی ناظران، کماکان بخت بسيار زيادی برای ديگر نامزدها که در نخستين گام شکست خورده اند، قائل باشند.

انتخابات ۲۰۰۸ نبردی انتخاباتی را رقم می زند که در ۵۰ سال اخير بی سابقه توصيف شده است، چرا که در اين انتخابات هيچ بخت تضمين شده ای برای هيچ يک از نامزدها وجود ندارد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35518

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نظرسنجی ها: اوباما در نيوهمپشاير از کلينتون جلوتر است، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016