دوشنبه 26 فروردین 1387

خشم مقامات چينی از سفر مجدد دالايی لاما به آلمان، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی


آنگلا مرکل درصدد است علی‌رغم اعتراض مقامات چينی، بار ديگر از دالايی لاما در آلمان استقبال کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هيچ ترسی چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ سياسی از غول اقتصادی آسيا، برای استقبال مجدد از دالايی لاما ندارد.

بنا بر گزارش خبرگزاری آلمان مرکل آخر هفته در اسلو اظهار داشت: وی علی‌رغم آنکه می‌داند ديدار مقامات آلمان با دالايی لاما به تحريک روابط چين و آلمان بينجامد اما از اين ديدار صرف نظر نخواهد کرد.

در گزارش اين خبرگزاری آمده است: دالايی لاما قرار است از ۱۶ تا ۲۰ مه برای بار دوم از آلمان ديدار کند.

در اين ديدار قرار است، دالايی لاما از شهرهای بوخوم، مونشن گلادباخ، نورنبرگ و بامبرگ ديدار کند.

اين خبرگزاری در ادامه می‌افزايد: البته در طی ديدار دالايی لاما از آلمان، ديدار آ‌نگلا مرکل با وی ميسر نخواهد شد چرا که صدر اعظم آلمان در زمانی که دالايی لاما به آلمان سفر خواهد کرد در کنفرانس اتحاديه‌ی سران آمريکای لاتين که از مدتها پيش برنامه ريزی شده است، شرکت خواهد داشت.

طبق گزارش خبرگزاری آلمان، با وجود آنکه ديدار دالايی لاما از آلمان بسيار خنثی و ساده تلقی شده است اما پذيرش اين مساله برای چين بسيار سنگين است واين اقدام دولت آلمان را به نوعی دخالت در امور داخلی خود دانسته است.

در اين راستا بنا بر گزارش اشپيگل، سفارت چين هم در برلين تمام تلاش خود را برای لغو اين ملاقات انجام داده است.

به طور همزمان با اعتراض مقامات سفارت چين در آ‌لمان سياستمداران حزب دموکرات مسيحی CDU در آلمان در نامه‌ای به سفير چين اعتراضات خود را عليه اقدامات ضد حقوق بشری دولت چين ابراز داشته‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در اين نامه آمده است: اغتشاشات فعلی تنها در تبت به چشم نمی‌خورد بلکه در جاهای ديگر نيز ما شاهد وضعيت مشابهی هستيم. دولت چين گويا به همه‌ی ابزار لازم متوسل شده است تا وضعيت حقوق بشر را در چين و قبل از شروع بازی‌های المپيک تحت فشار قرار دهد.

در پاسخ به اعتراض مقامات چينی، مرکل نيز اظهار داشت: استقبال من از دالايی لاما و طرز برخورد چين با او دو مساله‌ی کاملا جدا و متفاوت هستند.

صدراعظم آلمان به طور همزمان امکان هر گونه تحريم بازی‌های المپيک را رد کرد و اظهار داشت: تحريم اين بازی‌ها هيچ حاصلی برای ما ندارد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36532

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خشم مقامات چينی از سفر مجدد دالايی لاما به آلمان، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016