سه شنبه 28 خرداد 1387

يورو 2008، ترکيه «قلب شير» داشت، اعتماد

محمد والا يزداني

پيروزي ترکيه برابر چک شايد در نگاه اول پيروزي فوتبالي نه چندان سطح بالا مقابل فوتبال غني از مرکز اروپا باشد اما واقعيت اين است که بازگشايي مرزهاي اين چارچوب و شکستن اين قالب کليشه يي مي تواند نگاه ها را به سمتي ديگر ببرد. ترکيه برابر چک برتري خاصي نداشت اما شايد در دل بازيکنان اين تيم چيزي وجود داشت که افشين قطبي با ادبيات غني اش وارد فوتبال ايران کرد؛ قلب شير. ترک ها گرچه شايد از لحاظ حرفه يي فوتبالي همپاي قدرت هاي اول اروپا مثل اسپانيا، هلند و پرتغال ارائه ندهند اما داستان جاي ديگري شکل واقعي تر به خود مي گيرد. ترک ها تا دقيقه 87 از چک عقب بودند و حذف شده يي بيش به حساب نمي آمدند اما همان «قلب شير» آنها را به مرحله حذفي و جدال مقابل ديگر پديده يورو 2008؛ کرواسي، فرستاد.

تعصب و غيرت اين روزها واژه هايي دستمالي شده به حساب مي آيند و ديگر کسي تحت عنوان «فوتبال حرفه يي» ارزشي براي آن قائل نمي شود. اما همين تعصب و غيرت بود که ترکيه را مقابل چک پيروز کرد. فاتح تريم سرمربي ترک ها با وجودي که نگراني در صورتش واضح و آشکار بود، همواره تيمش را به جلو فرامي خواند و همواره از مردانش مي خواست هجومي تر بازي کنند. تعويض سميح شنتورک با صبري ساريوگلو تعويضي هوشمندانه بود. گرچه در نگاه اول مي شد آن را با توجه به ورود يک هافبک به جاي مهاجم، تعويضي محتاطانه براي تيمي دانست که احتياج به گل داشت اما تريم با اين کار و استفاده از نيهات قهوه چي به عنوان مهاجم نوک، درهاي هجوم تيم از جناحين را باز کرد. شايد بتوان اين تعويض را حاصل تفکرات تريم دانست اما در واقع چيزي که ترک ها را به سمت پيروزي بر چک پيش برد، غيرت و تعصب آنها بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هدف از نگارش اين متن زير سوال بردن زيرساخت هاي حرفه يي فوتبال ترکيه در اين 15 سال اخير نيست. آنها روز به روز بيشتر به سمت حرفه يي گري قدم برمي دارند. موجي که با قهرماني گالاتاسراي در جام يوفا در سال 2000 آغاز شد و بعدها خودش را در قالب سوم شدن در جام جهاني 2002 و حضور فنر باغچه در جمع هشت تيم برتر ليگ قهرمانان فصلي که گذشت، نشان داد اما تم شرقي حاکم بر فوتبال ترکيه که در خون آنها وجود دارد تيم تريم را به سمتي برد که با پيروزي قاطع 3 بر2 مقابل چک يکي ديگر از افتخاراتش را تجربه مي کند. حضور در جمع هشت تيم برتر يورو 2008 بدون شک بر زيرساخت هاي حرفه يي TFF (فدراسيون فوتبال ترکيه) همانند حرفه يي شدن باشگاه ها، تخصيص زمين به آنها براي ساخت استاديوم هاي جديد و رو شدن پديده هايي چون امره بلوزوغلو در جام جهاني 2002 و همين طور آردا توران در يورو 2008 شايستگي فوتبال ترکيه و قرار گرفتنش در جمع هشت تيم برتر اروپا صحه مي گذارد.

شايد ترکيه خيلي زود و برابر کرواسي اسلاون بيليچ از گردونه رقابت ها حذف شود اما تيمي که احساساتي مثبت چون جنگندگي، تعصب و غيرت را به بيننده منتقل مي کند اين قدرت را دارد تا شگفتي ساز جام به حساب آيد. احساساتي که سال هاست در فوتبال حرفه يي به فراموشي سپرده شده بود، توسط ترکيه تريم احيا شد. يکشنبه شب تريم قلب شير داشت و مردانش نشان دادند چقدر تشنه رسيدن به افتخار هستند. ترک ها چيزي دارند که هيچ تيمي حتي آلمان ها با خصوصيات برگرداندن نتيجه و به عنوان الگويي در اين سبک، از داشتنش محروم هستند. تعصب و غيرت واژه هايي هستند که بعد از بازي فقط در چهره ترک ها ديده شد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37311

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'يورو 2008، ترکيه «قلب شير» داشت، اعتماد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016