یکشنبه 30 تیر 1387

خودکشی یک گروگان بریتانیایی در عراق، رادیو فردا

يک گروه ناشناس که خرداد ماه سال گذشته پنج بريتانيايی را در بغداد ربوده است، با انتشار يک بيانيه اعلام کرد که يکی از گروگان ها به نام «جيسن» خودکشی کرده است.

اين بیانیه که سومین بیانیه در باره این گروگان ها است، در قالب یک نوار ويدئويی به دفتر روزنامه ساندی تايمز در لندن، ارسال شده و خبر آن شامگاه شنبه ۲۹ تير ماه در وب سايت اين نشريه منتشر شد.

اين پنج گروگان که شامل يک مهندس بريتانيايی به نام پيتر مور و چهار محافظ هستند، يک سال پيش در بغداد ربوده شدند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رباينگان که خود را اعضای گروه «مقاومت اسلامی شيعه در عراق » ناميده اند در اين بيانيه اعلام کرده اند که يکی از گروگان ها به نان «جيسن» روز پنجم خرداد ماه، خود را کشته است.

در اين بيانيه که به زبان عربی نوشته شده عکسی از فردی که جيسن خوانده می شود هم وجود دارد.

به گزارش روزنامه ساندی تايمز، ربايندگان در بيانيه خود، از دولت بريتانيا به دليل ناديده گرفتن بيانيه های قبلی اين گروه در باره گروگان ها انتقاد کرده اند.

اين گروه در دو بيانيه قبلی خود خواستار آزادی شهروندان عراقی تحت بازداشت نيروهای ائتلاف و همچنين خارج شدن نيروهای همه نيروهای بريتانيايی از خاک عراق شده بودند.

در بيانيه آمده است: «طفره رفتن و پا پس کشيدن و فقدان جديت از طرف دولت بريتانيا باعث زوال روانی آنان [گروگان ها] شد و يکی از آنان به نام جيسن به همين دليل در تاريخ ۲۵ ماه مه خودکشی کرد.»

دولت بريتانيا در واکنش به انتشار اين تصاوير، شامگاه شنبه اعلام کرد که نمی تواند خبر مرگ جيسن را تاييد کند.

اين ويدوئو و خبر مرگ يکی از گروگان ها در حالی منتشر شد که گوردون براون، نخست وزير بريتانيا روز شنبه ۲۹ تير ماه به صورت غير منتظره وارد عراق شد.

گوردون براون روز يکشنبه ۳۰ تير ماه در حالی که قصد داشت پس از ديدار با نوری المالکی، نخست وزير عراق، اين کشور را به مقصد اسرائيل ترک کند، گزارش شب گذشته ساندی تايمز را «تحولی اندوه ناک» خواند و گفت که او اين گزارش را جدی می گيرد.

در ادامه اين نوار ويدئويی، يکی از گروگان ها، پشت به يک ديوار خالی از عکس و نوشته نشسته است و ظاهرا چيزی می خواند.

اين گروگان که ساندی تايمز او را آلن معرفی می کند از دولت بريتانيا می خواهد که زندانيان عراقی «بخصوص زنان و زندانيان مذهبی» را آزاد کند و می گويد: «می خواهم اين اقدام تا يک ماه ديگر انجام شود.»

او می افزايد که با وجود «رفتار خوب گروگان گيران» حال خوبی ندارد و می گويد: «از نظر جسمی، وضع خوبی ندارم، می خواهم دوباره خانواده ام را ببينم، از دولت بريتانيا می خواهم که لطفا عجله کند.»

گروگان گيری در وزارت دارايی

در تاريخ هشتم خرداد ماه ۱۳۸۶، چند مرد مسلح با لباس پليس عراق، خيابانی در مرکز شهر بغداد را مسدود کردند، وارد ساختمان اطلاعات و فناوری، يکی از بخش های وزارت دارايی عراق شدند و يک مهندس بريتانيايی و چهار محافظ او را بدون شليک گلوله ربودند.

نام مهندس ربوده شده پيتر مور و نام کوچک دو تن از محافظان جيسن و نام دو نفر ديگر آلن و الک است. نام خانوادگی اين افراد به درخواست خانواده های آنان محفوظ مانده است.

پس از آن دو نوار ويدوئويی از اين گروگان ها منتشر شد. شبکه العربيه در بهمن ماه و اسفند ماه سال ۸۶ تصاويری منتشر کرد که از سوی گروهی که خود را «مقاومت اسلامی شيعه در عراق» معرفی کرده بود دفتر اين تلويزيون ارسال شده بود.

در اين دو ويدئو، پيتر مور از دولت بريتانيا می خواهد که زندانيان عراقی که در بازداشت نيروهای ائتلاف هستند را آزاد کرده و نيروهای خود را از عراق خارج کند.

اتهام ساندی تايمز به ايران

هفته نامه «ساندی تايمز» پیشتر، روز يکشنبه هشتم ارديبهشت ماه ۸۷ در باره اين گروگان ها نوشت: «پنج گروگان بريتانيايی که حدود يکسال پيش در عراق ربوده شدند، توسط سپاه پاسداران ايران در اين کشور نگهداری می شوند.»

ساندی تايمز در گزارش خود آورده بود که دو منبع مستقل در خاورميانه و لندن اين گزارش را تاييد کرده اند اما مقامات بريتانيايی گفته اند که شواهدی از حضور اين گروگان ها در ايران در دست ندارند.

در پی اين اتهام، محمد علی حسينی، سخنگوی وقت دولت ايران اين اتهام را رد کرد و گفت: «اين هفته نامه مطالب کذب بسياری را منتشر می کند.»

اين نشريه ادعا کرده بود که پنج گروگان بريتانيايی در شهر همدان واقع در غرب ايران نگهداری می شوند و هدف از ربودن اين افراد مبادله آنان با فردی به نام «قيس خزعلی» از فرماندهان سپاه مهدی، وابسته به مقتدی الصدر است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37685

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خودکشی یک گروگان بریتانیایی در عراق، رادیو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016