سه شنبه 22 مرداد 1387

روسيه: عمليات نظامی در گرجستان پايان يافته است، بی بی سی

در حاليکه گرجستان اعلام کرده که بخش عمده ای از خاک اين کشور در اشغال نيروهای روسی است، روسيه از خاتمه عمليات نظامی در اين کشور خبر داده است.

روز سه شنبه، ۱۲ اوت (۲۲ مرداد)، و در حاليکه منابع ارتش گرجستان احتمال حمله ارتش روسيه به تفليس، پايتخت را مطرح می کردند، به نقل از سخنگوی دميتری مدودف، رئيس جمهور روسيه، گزارش شد که وی دستور توقف عمليات نظامی در گرجستان را صادر کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هنوز جزئيات بيشتری در مورد شرايط روسيه برای توقف عمليات نظامی در گرجستان انتشار نيافته و مشخص نيست که آيا دستور رئيس جمهور روسيه شامل خروج فوری نيروهای اين کشور از مناطق تحت اشغال آنان در خاک گرجستان نيز می شود يا نه.

پيشتر، سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه، گفته بود که دولت او حاضر به قبول آتش بس در عمليات کنونی است مشروط بر اينکه نيروهای گرجستان اجازه بازگشت به منطقه اوستيای جنوبی را، حتی به صورت پاسداران صلح نداشته باشند.

آقای لاوروف اين اتهام را رد کرد که روسيه در صدد سرنگونی دولت ميخاييل ساکاشويلی، رئيس جمهور گرجستان است اما افزود که از نظر روسيه، بهتر است آقای ساکاشويلی از سمت خود کناره گيری کند.

وزير خارجه روسيه همچنين هشدار داد که اقدام ايالات متحده در کمک به ارتش گرجستان می تواند باعث شود که اين کشور بار ديگر عليه اوستيای جنوبی دست به اقدام نظامی بزند و از جامعه بين المللی خواست تا ديدگاه خود را اصلاح کند و گرجستان را متجاوز، و نه قربانی تجاوز، بداند.

با شدت گرفتن حملات ارتش روسيه در گرجستان، مقامات روسی اعلام کردند که هواپيماهای نظامی آمريکايی نفرات ارتش گرجستان را که به عراق اعزام شده بودند برای شرکت در نبردهای جاری، به کشورشان بازگردانده اند و اسلحه و تجهيزات در اختيار آنان گذاشته اند.

گرجستان از جمله اعضای ائتلاف بين المللی به رهبری آمريکا در عراق است و شمار نفرات اعزامی ارتش اين کشور به عراق به دو هزار نفر می رسيد که پس از آمريکا و بريتانيا، بزرگترين واحد اعزامی از سوی يکی از کشورهای عضو ائتلاف بين المللی بوده است.

تلاش جهانی برای آتش بس و موضع روسيه

همزمان، رئيس جمهور فرانسه، که کشورش رياست دوره ای اتحاديه اروپا را در دست دارد، برای ديدار و گفتگو با رئيس جمهور و ساير مقامات روسيه، روز سه شنبه وارد مسکو، پايتخت اين کشور شد و احتمال دارد از آنجا به تفليس سفر کند.

مقامات فرانسوی گفته اند که پيش نويس قطعنامه ای را برای بحث در شورای امنيت سازمان ملل تدوين کرده اند که خواستار برقراری فوری آتش بس می شود.

دولت گرجستان ضمن قبول آتش بس فوری، خواستار اعزام پاسداران صلح سازمان ملل برای جلوگيری از اقدامات نظامی روسيه شده است.

در همانحال، گفته می شود که رهبران پنج کشور کمونيستی سابق - لهستان، اوکراين، لتونی و استونی - در نظر دارند برای ابراز همبستگی با رئيس جمهور گرجستان روز سه شنبه به تفليس سفر کنند.

در تحولی ديگر، قرار است روز سه شنبه، نماينده ويژه روسيه نزد سازمان پيمان اتلانتيک شمالی - ناتو - با نمايندگان کشورهای عضو اين پيمان ديدار و گفتگو کند.

اين جلسه به درخواست دولت روسيه تشکيل می شود که نسبت به تلاش گرجستان و اوکراين، دو جمهوری سابق عضو اتحاد شوروی، برای پيوستن به ناتو نگران بوده و در ماه آوريل سال جاری اظهار نظر مقامات ناتو در مورد احتمال عضويت اين دو کشور در آينده را مورد انتقاد قرار داد.

از سال ۱۹۹۹ تا کنون، شماری از کشورهای کمونيستی سابق به عضويت ناتو پذيرفته شده اند و دولت روسيه پذيرش گرجستان و اوکراين را به منزله تنگتر شدن حلقه محاصره خود توسط غرب محسوب می کند.

اين نظر مطرح شده که هدف گرجستان از تلاش برای تصرف اوستيای جنوبی، حل و فصل يکی از مسايل بالقوه بحران زای نظامی برای اين کشور به منظور فراهم کردن زمينه عضويت در ناتو بوده و در مقابل، روسيه از اين فرصت برای وارد کردن فشار بر ناتو برای خودداری از پذيرش گرجستان بهره برداری کرده است.

کشورهای عضو ناتو متعهد می شوند که در صورت تهاجم نظامی به هريک از اعضا، به طور جمعی از آن کشور دفاع کنند و مشکلات ارضی گرجستان در اوستيای جنوبی و آبخاز، که احتمال بروز درگيری بين اين کشور و روسيه را در پی داشت، می توانست يکی از موانع عضويت گرجستان در ناتو محسوب شود که مايل به درگيری نظامی با روسيه بر سر يک اختلاف منطقه ای نبوده است.

پيشروی ارتش روسيه

در روزهای اخير، نيروی هوايی روسيه عمليات خود در گرجستان را تشديد کرده و برخی از مناطق شهری، از جمله در شهر گوری، واقع در هفتاد کيلومتری پايتخت را به شدت بمباران کرده اند.

شامگاه دوشنبه، ميخاييل ساکاشويلی در سخنانی گفت که نيروهای روسيه جاده ارتباطی اصلی غرب به شرق گرجستان را مسدود ساخته اند و با تصرف جاده ها و پل های ارتباطی مهم، ارتباط تفليس را با ساير نقاط کشور قطع کرده اند.

رئيس جمهور گرجستان از مردم پايتخت خواست تا برای نشان دادن مخالفت خود با حملات ارتش روسيه و ابراز وحدت ملی، روز سه شنبه در تظاهرات گسترده ای در پايتخت شرکت کنند و از آنان خواست تا در شرايط حساس کنونی، خونسردی خود را حفظ کنند.

آقای ساکاشويلی همچنين در مصاحبه ای با يک شبکه تلويزيونی آمريکايی گفت که روسيه بايد بداند گرجستان هرگز تسليم نخواهد شد.

رئيس جمهور گرجستان، که طرح پيشنهادی اتحاديه اروپا برای خاتمه دادن به مناقشه کنونی را پذيرفته، گفته است که دولت او با جامعه بين المللی همکاری می کند اما تا کنون تنها کمکی که دريافت کرده، حمايت لفظی و پيشنهاد ارسال کمک های بشردوستانه بوده است.

وی گفت "اما آنچه که ما انتظار داريم اقدام جهانيان برای متوقف کردن متجاوزان وحشی است."

با عقب نشينی واحدهای ارتش گرجستان به تفليس، به نظر می رسيد که فرماندهان ارتش انتظار دارند که حمله ارتش روسيه به پايتخت به زودی آغاز شود و گزارشگران از آمادگی برخی از مردم اين شهر برای مقاومت در برابر تهاجم روسيه خبر داده بودند.

در همانحال، گزارش شده است که نيروهای دولت جدايی طلب آبخاز، که از حمايت روسيه برخوردار است، به عمليات خود برای بيرون راندن واحدهای ارتش گرجستان مستقر در دره کودوری ادامه می دهند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37965

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'روسيه: عمليات نظامی در گرجستان پايان يافته است، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016