شنبه 26 مرداد 1387

آمریکا خواستار خروج فوری روسیه از گرجستان است، بی بی سی

جورج بوش رئیس جمهور آمریکا، اقدامات روسیه در گرجستان را 'غیرقابل قبول' خواند و خواستار خروج نیروهای روسی از این کشور شد.

آقای بوش در تازه ترین اظهاراتش در مورد بحران گرجستان گفت اقدامات روسیه در این کشور، برای کشورهای آزاد جهان کاملاً غیر قابل قبول است.

خبرنگار بی بی سی می گوید تنش میان آمریکا و روسیه، به بالاترین سطح خود از زمان سقوط شوروری سابق رسیده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

همزمان با انتقاد شدید آمریکا از حضور نیروهای روسی در قلمرو گرجستان، یک مقام ارشد نظامی روسیه نیز گفته است که لهستان با اجازه استقرار موشکهای آمریکایی در خاک کشورش، خود را در معرض حمله قرار داده است.

آمریکا 'در کنار گرجستان'

رئیس جمهور آمریکا در بیانیه رادیویی هفتگی خود گفت که جهان با نگرانی نظاره‌گر تهاجم و تهدید روسیه به تمامیت ارضی کشور همسایه اش گرجستان و دولت دمکراتیکی است که توسط مردم انتخاب شده است.

آقای بوش گفت ایالات متحده آمریکا و متحدانش در کنار دولت و مردم گرجستان هستند و از آنها دفاع می کنند.

پیشتر کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا نیز گفته بود روسیه هم اینک باید نیروهای خود را به طور کامل از گرجستان خارج کند.

خانم رایس پس از دیدار با میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهور گرجستان، در جمع خبرنگاران گفت اکنون دیگر سال 1968 نیست که یک قدرت بزرگ، همسایه کوچک خود را اشغال کرد و دولت آن را برطرف کرد.

اشاره خانم رایس به اشغال کشور یوگسلاوی توسط نیروهای شوروری سابق در سال 1968 میلادی بود.

وزیر خارجه آمریکا گفت زمان جنگ سرد، دیگر سپری شده است.

خانم رایس همچنین خواهان بازگشت آوارگان ناآرامی های اخیر گرجستان به خانه هایشان شد.

تلاش های دیپلماتیک بین المللی برای حل بحرانی که میان روسیه و گرجستان روی داده، روز گذشته نیز ادامه داشت.

در پایان روز، میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهوری گرجستان، پس از چهار ساعت گفتگو با کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا، به خبرنگاران گفت که طرح صلحی را که به ابتکار نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه تهیه شده، امضا کرده است.

اما او پیشروی نیروهای روسیه در خاک کشورش را محکوم کرد و گفت گرجستان به هیچوجه در مورد از دست دادن بخشی از خاک خود مصالحه نخواهد کرد.

از طرف دیگر آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هم روز گذشته (جمعه) با دمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه دیدار کرد تا او را راضی به امضای این طرح صلح کند.

ابتکار فرانسه

رئیس جمهور گرجستان می گوید او طرح آتش بس با روسیه را که به ابتکار فرانسه تهیه شده امضا کرده است.

میخائیل ساکاشویلی درعین حال خاطرنشان کرد که این یک راه حل دائمی نیست. او پیشروی نیروهای روسیه در خاک کشورش را محکوم کرد و گفت گرجستان به هیچوجه در مورد از دست دادن بخشی از خاک خود مصالحه نخواهد کرد.

آقای ساکاشویلی همچنین ناتو را متهم کرد که با کوتاهی در پذیرفتن گرجستان به عضویت در این پیمان، عملاً روسیه را دعوت به عملیات نظامی اخیر کرده است.

وزیر خارجه آمریکا نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با رئیس جمهور گرجستان، از روسیه خواست که در مورد استقرار صلحبانان بین المللی همکاری کند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38000

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آمریکا خواستار خروج فوری روسیه از گرجستان است، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016