چهارشنبه 30 مرداد 1387

طالبان ۱۰ نظامی فرانسوی را کشتند، رادیو فردا

مقامات نظامی فرانسه و افغانستان گفتند که در جريان درگيری های ۲۴ ساعت گذشته در شرق کابل، ۱۰ نظامی فرانسوی کشته و ۲۱ نفر ديگر زخمی شده اند.

اين پر شمارترين تلفات نظاميان فرانسوی در افغانستان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در يک سال اخير، طالبان بر دامنه عمليات خود در کابل و حومه آن افزوده اند و اين موضوع، تردد نيروهای نظامی بين المللی، امدادگران خارجی و محلی و غيرنظاميان را در اين مناطق دشوار کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گفته يک مقام افغان، نظاميان فرانسوی، بخشی از نيروهای بين المللی امداد امنيتی، ايساف، در جريان نبردی که از روز دوشنبه در ۶۰ کيلومتری شرق کابل آغاز شد، کشته و زخمی شده اند.

مجموع نيروهای فرانسوی مستقر در افغانستان، پس از اعزام ۷۰۰ سرباز در ماه های اخير که به درخواست دولت آمريکا برای گسترش عمليات تعقيب شورشيان صورت گرفت، حدود ۱۶۷۰ نفر است.

قبل از تلفات نيروهای فرانسوی، از زمان سقوط طالبان و استفرار نيروهای بين المللی در افغانستان، تنها ۱۲ تن از نظاميان اين کشور کشته شده بودند.

مجموع نيروهای فرانسوی مستقر در افغانستان، پس از اعزام ۷۰۰ سرباز در ماه های اخير که به درخواست دولت آمريکا برای گسترش عمليات تعقيب شورشيان صورت گرفت، حدود ۱۶۷۰ نفر است.
سخنگوی ايساف روز سه شنبه گفت: اين نظاميان در جريان يک نبرد بزرگ با شورشيان که از روز دوشنبه آغاز شد، کشته شده اند.

يک افسر فرانسوی در کابل بدون ذکر نام خود به رويترز گفت که نظاميان کشته و زخمی شده، پرسنل يک گردان چترباز ارتش فرانسه بودند و هنگام گشت زنی در نزديکی منطقه ساروبی، کاروان آنها هدف حمله شورشيان قرار گرفت.

وزارت دفاع افغانستان گفت: ۲۷ نفر از شورشيان در جريان اين درگيری ها کشته و حداقل دو سرباز افغان نيز زخمی شدند.

گروه طالبان نيز در وب سايت خود مدعی شد که ۲۰ سرباز آمريکايی را در درگيری های اخير و پس از حمله به يک کاروان سربازان خارجی و افغان کشته است. اين گزارش تاکنون تاييد نشده است.

تنگ تر شدن حلقه طالبان به دور کابل

در ماه های اخير، دامنه عمليات طالبان از ولايات شرقی و جنوبی افغانستان به سمت کابل گسترش يافته است.

در سال جاری ميلادی، تعداد عمليات انتحاری طالبان در شهر کابل به نسبت سال ۲۰۰۷ کاهش يافته است، اما حملات آنها در ماه های اخير جسورانه تر بوده و اهداف مهمتری را هدف گرفته که باعث شده است احساس ناامنی در کابل افزايش يابد.

همزمان با درگيری ۲۴ ساعت گذشته در شرق کابل، گروه ديگری از بمب گذاران انتحاری و شبه نظاميان طالبان، پايگاه اصلی نظاميان آمريکا به نام ساراباغ در جنوب شرقی افغانستان را هدف حملات خود قرار دادند.

نيروهای بين المللی امداد امنيتی، ايساف، در بيانيه خود اعلام کردند که اين حمله طالبان با مقابله نیروهای مستقر در پايگاه سارا باغ و حملات هلی کوپترها در هم شکسته شده است.

در اين بيانيه گفته می شود که هفت نفر از نيروهای انتحاری طالبان کشته شده اند.

بر اساس گزارش ها، سه نفر از اين بمب گذاران انتحاری قبل از آنکه بتوانند به پايگاه نزديک شوند، هدف قرار گرفتند و سه نفر ديگر با منفجر کردن بمب هايی که به خود بسته بودند، کشته شدند.

يک نفر نيز اتومبيل حامل مواد منفجره خود را به دروازه اين پايگاه کوبيد. براساس بيانيه ايساف، در اين حمله نيروهای آمريکايی تلفاتی نداشتند.

ساراباغ، بزرگترين پايگاه نظامی آمريکا در جنوب شرقی افغانستان در حومه شهر خوست و در جوار مرز با پاکستان واقع شده و مرکز عملياتی اصلی نيروهای بين الملی در اين بخش از افغانستان است.

ايساف می گويد در سه ماه گذشته، ميزان حملات طالبان در شرق افغانستان ۴۰ درصد افزايش يافته و دليل اصلی آن آتش بس اخير بين ارتش پاکستان و شبه نظاميان مستقر در نواحی مرزی آن کشور با افغانستان است.

اين موضوع باعث شده است که طالبان بتوانند نفرات بيشتری را برای انجام عمليات به داخل افغانستان بفرستند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38043

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'طالبان ۱۰ نظامی فرانسوی را کشتند، رادیو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016