چهارشنبه 17 مهر 1387

مذاکره مستقيم طالبان با دولت افغانستان، اعتماد

يک منبع آگاه دوشنبه فاش کرد در آخرين هفته سپتامبر مذاکرات مستقيمي بين نمايندگان طالبان و دولت افغانستان به ميزباني ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودي انجام گرفته است.

اين منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، گفت مذاکرات در شهر مکه انجام شده و به مدت چهار روز ادامه داشته است. همچنين گفته شده است ملک عبدالله ضيافت عيد فطر را همراه 17 نماينده افغان که براي مذاکرات به اين کشور سفر کرده بودند گذرانده است که نشانه يي از عزم عربستان براي پايان دادن به درگيري ها به شمار مي رود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

درباره هويت افراد حاضر در اين مذاکرات از سوي طالبان گزارش هاي دقيقي وجود ندارد اما به نوشته سي ان ان ملاعمر رهبر طالبان افغانستان در اين جلسات حضور نداشته است. از سوي ديگر خبرگزاري فارس نيز به نقل از خبرگزاري آوا از حضور گلبدين حکمتيار در اين مذاکرات خبر داد. حکمتيار چندي پيش مسووليت مرگبارترين حمله دو دهه اخير به نيروهاي فرانسوي را در غرب کابل به عهده گرفته بود. در اين مذاکرات که از 24 تا 27 سپتامبر در جريان بود 11 نماينده از سوي طالبان، دو مقام مسوول از دولت افغانستان، يک نماينده از مجاهدين سابق و حکمتيار حضور داشتند. به گفته منبع اصلي خبر اين اولين اقدام جدي در جهت حل اختلافات طالبان و دولت افغانستان بوده و هر دو طرف طي اين مذاکرات توانسته اند با آزادي و صراحت کامل مواضع خود را بيان کنند. اين اقدام همچنين نشانگر تغيير جديدي در سياست خارجي عربستان سعودي با هدف نفوذ بيشتر در افغانستان است. عربستان سعودي پيش از اين روابط گسترده يي با افغانستان نداشت و بيشتر از طريق پاکستان به حفاظت از منافع خود در افغانستان مي پرداخت. ظاهراً در همين راستا بي بي سي دوشنبه در گزارشي که نشان از همين گردش 180 درجه يي داشت طالبان را نماينده مردم افغانستان خواند و گفت آنها بايد نقشي اساسي در آينده افغانستان ايفا کنند. اين تغيير موضع ظاهراً بيشتر با هدف توجيه هزينه هاي جاني و مالي گزافي است که 40 کشور شرکت کننده در جنگ افغانستان طي هفت سال گذشته متحمل شده اند. خبر اين مذاکرات در حالي پخش مي شود که فرمانده نيروهاي بريتانيايي در افغانستان يک روز پيش از آن پيروزي بر طالبان را غيرممکن خوانده بود. حامد کرزي رئيس جمهور افغانستان نيز طي هفته هاي گذشته در بيانيه هاي رسمي از عربستان سعودي خواسته بود به عنوان ميانجي باني مذاکرات صلح دولت و طالبان شود. طالبان اين درخواست کرزي را در بيانيه هاي رسمي رد کرده و او را عامل امريکا و دولت هاي اشغالگر افغانستان خوانده بود. عدم پاسخ رسمي رياض نيز موجب شده بود تصور شود عربستان سعودي به ميانجيگري در اين زمينه علاقه يي ندارد. همچنين مذاکره با طالبان در شرايطي مطرح مي شود که جرج بوش رئيس جمهور امريکا بي هيچ پيروزي در افغانستان تا دو ماه ديگر کاخ سفيد را ترک مي کند و افغانستان نيز در سال آينده ميلادي انتخابات رياست جمهوري را پيش رو دارد؛ انتخاباتي که ثبت نام از راي دهندگان آن از دوشنبه آغاز شد. تابوي مذاکره با طالبان پس از سالي پرتشنج و پرتلفات در حالي شکسته مي شود که طالبان در دوران حکومت خود کارنامه هولناکي از جنايات بشري برجا گذاشته است. در دوران حکومت طالبان تحصيل، کار و حتي تردد زن ها ممنوع بود و حکومت متحجر طالبان بسياري از ميثاق هاي بين المللي را زير پا گذاشت.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38594

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مذاکره مستقيم طالبان با دولت افغانستان، اعتماد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016