يكشنبه 27 فروردين 1385

نهمين سالگرد آتش سوزي سينما آزادي، ايسنا

مروري بر پرونده ي بازسازي اين سينما از ابتدا تاکنون


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما


سينما آزادي ( چهارشنبه سوم ارديبهشت 1348) سي و هفت سال قبل با فيلم «مايرلينگ» در خيابان سي متري نظامي (عباس آباد فعلي) افتتاح شد، اما حادثه ي آتش‌سوزي در آستانه ي بيست و هشتمين سالگرد افتتاح آن رخ داد كه باعث تخريب آن شد. اين حادثه منجر شد چرخ آپارت اين سينما نچرخد و نور پروژكتورها بر پرده آن نيفتد و هرسال نيز در سالروز آتش سوزي آن، وعده‌هاي مختلفي توسط حوزه هنري و شهرداري داده مي شود .

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر ايسنا ، حادثه‌اي كه در سال 76 اتفاق افتاد باعث شد،« در همان روز حادثه و در ساعات اوليه نيمه شب سعيد وزيري مسئول امور سينمايي حوزه هنري درباره وضعيت سينما آزادي بگويد: پس از تخريب كامل سينما ،بازسازي اين دو سينما در فهرست كارهاي در دست اقدام حوزه هنري قرار مي‌گيرد.

با تخريب كامل بناي سينما آزادي و شهر قصه طراحي و معماري مجموعه سينماها از سوي موسسه توسعه مراكز فرهنگي سوره آزادي وابسته به حوزه هنري به مسابقه گذاشت و به همين منظور از همه اشخاص حقيقي و حقوقي براي شركت در اين مسابقه دعوت به همكاري شد.

در ارديبهشت 1377 قرار بود از ميان سه طرح برگزيده مرحله اول از آقايان وهابي ،شكوفه وانوشفر كه در اسفند ماه 1376 تحويل داده شده بود ، يكي انتخاب و اجرا شود. شنيده‌ها حاكي از اين بود كه حوزه هنري سرانجام طرح امير مسعود انوشفر (طراح ايراني مقيم فرانسه) برگزيده است ، اما هيچ چيز رسما اعلام نشد.» (به نقل از سالنامه مجله فيلم در سال 81)

سال 1380 بود كه دكتر حسين نژاد، مدير سازمان توسعه‌ي سينمايي سوره از شش ميليارد هزينه براي ساخت و ساز اين سالن سخن گفت و به ايسنا گفت: ساخت سينما آزادي در اختيار سازمان توسعه سوره نيست، بلكه ساخت آن در اختيار شركت عمران و توسعه، وابسته به بنياد هنرمندان قرار گرفته است.

وي درباره‌ي عدم ساخت آن توضيح داد: به دليل اين كه زمين سينما آزادي مالكان مختلفي دارد و تنها در اختيار حوزه‌ي هنري نيست به دليل درگيري‌هاي حقوقي، ساخت آن به تعويق افتاده است.

دكتر حسين نژاد در پاسخ اين كه آيا اين سينما جزو سينماهاي واگذار شده به حوزه‌ي هنري بعد از انقلاب نيست، گفت: بله! اما همه‌ي سينماهاي واگذار شده، اسناد مشخصي ندارند و برخي از سينماها تنها قسمتي‌اش شامل واگذاري است.

و سال 1381 همزمان با پنجمين سالروز آتش سوزي سينما “آزادي“ تهران، معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آمادگي خود را جهت همكاري در ساخت مجدد اين سينما و سينما “شهر قصه“ اعلام كرد.

طي اعلام روابط عمومي معاونت سينمايي محمد حسن پزشك با ابراز تاسف از عدم ساخت سينما آزادي از زمان ويراني تاكنون، گفت : به جهت حمايت از ساخت سالنهاي سينما و اهميت نقش بسزايي كه سينماهاي آزادي و شهر قصه در زمان فعاليت خود در رويدادهاي سينمايي كشور و همچنين ايجاد يك فضاي مناسب براي گذراندن اوقات خانواده‌ها و علاقه‌مندان سينما داشته‌اند، اين معاونت آمادگي دارد تا هر گونه همكاري را در زمينه ساخت مجدد اين دو سينما انجام دهد.

و در همان روزها بود كه فواد نور يكي از سينماداران گفت: من اخيرا شنيدم صندلي‌هاي سينماي آزادي و دستگاه‌هاي نمايش و صوتي آن خريداري شده اين موضوع همان طور كه جايي خوشحالي داره، جاي تعجب هم دارد چون چگونه تجهيزات داخلي سالني كه ساخته نشده خريداري مي‌شود.

طي دو سال بعد نيز خبري از ساخت و سالن اين سينما نبود و فقط همزمان با سالروز آتش‌سوزي اين سينما، گزارشات مختلفي در مطبوعات و خبرگزاري‌ها منتشر مي‌شد. به گزارش ايسنا سال گذشته ، يك هفته مانده تا هشتمين سالگرد آتش سوزي سينما آزادي خبر مسرت‌باري منتشر مي‌شود كه از اين قرار بود: حوزه هنري و شهرداري تهران در خصوص ساخت سينماي "آزادي" تهران به توافق رسيده‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ستاد خبري حوزه هنري اعلام كرد : ‌در پي مشكلات پديد آمده در خصوص مجوز ساخت سينما "آزادي" كه از سوي شهرداري تهران باعث توقف كار ساخت و ساز اين سينما در طول ساليان گذشته شده بود، سرانجام با توافق به عمل آمده، با دستور ويژه "دكتر احمدي‌نژاد" و با تلاش بي‌وقفه مديران و مسوولان حوزه هنري و معاونت اجتماعي - فرهنگي شهرداري وقت تهران، ساخت اين سينما در آينده ي نزديك آغاز خواهد شد و سرانجام امسال تقريبا يك هفته مانده به نهمين سالگرد آتش سوزي سينما آزادي اعلام شده است: كلنگ بازسازي سينما آزادي طي مراسمي با حضور مديران ارشد شهرداري و نهادهاي فرهنگي در روز بيست و نهم فروردين ماه جاري (سه شنبه هفته آينده) به زمين زده مي شود.

در اين گزارش آمده است: با دستور و پيگيري دكتر محمدباقر قاليباف- شهردار تهران، قرار داد همكاري در ساخت اين سينما، به امضاي نمايندگان و مسئولان حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي و شركت توسعه فضاهاي فرهنگي هنري شهرداري تهران رسيد.

بر اساس اين سند، شهرداري تهران و سازمان تبليغات اسلامي سينما آزادي در قالب مجموعه اي فرهنگي و تجاري شامل تعدادي سالن نمايش فيلم، پاركينگ و دهها واحد خدماتي، فرهنگي تجاري و اداري طراحي و ساخته مي شود.

اکنون همچنان بايد منتظر ماند و ديد در سال آينده و دهمين سالگرد آتش سوزي سينما آزادي ، آيا حداقل بخشي از اين سالن يا حداقل اسكلت آن ايجاد خواهد شد يا همچنان بايد به شمارش سالهاي ديگر از زمان ويراني اين سينما ادامه داد!

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29675

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نهمين سالگرد آتش سوزي سينما آزادي، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016