سه شنبه 26 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: با کم‌ترين هزينه موفق به آرام کردن کشور شديم، دستگيرشدگان در انتخابات شرکت نکرده بودند، جرس

جرس: روز گذشته مصاحبه تلويزيونی محمود احمدی نژاد با "جرج گالاوی" عضو پيشين پارلمان بريتانيا از شبکه خبری انگليسی زبان دولت ايران، "پرس تی وی" پخش شد. احمدی نژاد با اشاره به رهبران جنبش سبز ، آنها را "آدم های غير موثر در جامعه" معرفی کرد و با اشاره به سرکوب معترضين در خيابانها گفت که :" جمهوری اسلامی نمی خواست با شيوه ای خشن با معترضين برخورد کند و با کمترين هزينه موفق شديم وضع را آرام کنيم."

جرج گالوی در بخشی از اين مصاحبه که به مسائل داخلی ايران مربوط می شود اعتراض های صورت گرفته پس از اعلام نتايج انتخابات دهم رياست جمهوری را "زلزله ای خفيف" توصيف می کند و با بيان اينکه در اين اعتراض ها بخش هايی از جامعه عليه کليت حاکميت اسلام به مبارزه برخاستند از احمدی نژاد می پرسد : جنبش سبز از نظر شما چه معنی می دهد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مردم اجرا کنندگان و ناظرين انتخابات هستند

رئيس دولت دهم نيز در پاسخ می گويد : ايران يک کشور آزاد و دمکراتيک است. عده ای در ايران هستند که عليه من صحبت می کنند و مطمئن هستند که مشکلی برای آنها پيش نخواهد آمد و برای همين در کمال خونسردی مرا نقد می کنند. ما در ايران به معنای واقعی انتخابات آزاد و منصفانه داريم و مردم عناصر، اجرا کنندگان و ناظرين انتخابات هستند و نهادهای دولتی تنها از برگزاری انتخابات پشتيبانی می کنند.

محمود احمدی نژاد در حالی مردم را "ناظرين" و "مجريان" انتخابات معرفی می کند که نه تنها گزارش هايی مبنی بر ممانعت از حضور نمايندگان کانديداها در صندوق آرا منتشر شده است که حتی سخنان اخير سردار مشفق از اعضای ارشد سپاه پاسداران حکايت از برنامه ريزی گسترده برای ممانعت از آگاهی کانديداها از ميزان رای خود در هر حوزه را داشته اند.

احمدی نژاد همچنين با فرافکنی مخالفت هايی که با او صورت می گيرد را به دولتهای غربی نسبت می دهد و می گويد: هدف آمريکا اين بود که قبل از انتخابات هر کاری می توانند انجام دهد تا جلوی دولت احمدی نژاد را بگيرد. اوباما قرار نبود که در اوضاع ايران دخالت کند اما در تور خاورميانه ايش گفت که اميدوار به تغييراتی در ايران است. شبکه هايی مثل بی بی سی و صدای آمريکا نيز تمام تلاش شان را انجام دادند تا در کنار راديوها و وبسايتهايی که راه اندازی شده بود در کشور آشوب به پا کنند و دولت را ساقط کنند.

بايد ۱۴ ميليون نفر عليه من تظاهرات می کردند!

رئيس دولت کودتا در ادامه می افزايد: بايد بدانيم که در ايران ۱۴ ميليون نفر به من رای ندادند پس بايد طبيعتا ۱۴ ميليون نفر عليه من تظاهرات ميکردند در حالی که تعداد تظاهر کنندگان ناچيز بودند. انتخابات در ايران باعث اختلاف بين ايرانی ها نخواهد شد ما بيش از سی انتخابات داشتيم و با وجودی که انتخابات آزاد و رقابتی بود مردم دوستی خود را حفظ کردند.

البته يک بخشی از جامعه تظاهرات کردند که همه آنها هم آزاد هستد و می توانند به فعاليت های خود ادامه دهند و اين نشان دهنده اين هست که بخش عمده وجامعه کاری با آنها نداشتند.

احمدی نژاد در بخش ديگری از مصاحبه خود به رهبران سبز اشاره می کند و می گويد: يکی از آنها دو دور رئيس مجلس و دو دور نماينده مجلس بود (کروبی) ، ديگری دو بار رئيس جمهور ايران بود (خاتمی) و ديگری نيز دو دوره نخست وزير و رئيس دولت بود (موسوی) و البته اين همان سيستم است.

دستگيرشدگان در انتخابات شرکت نکرده بودند!

رئيس دولت دهم در پاسخ به اين سئوال گالاوی که " آيا اين افراد همچنان در داخل نظام محسوب می شوند" نيز گفت :" تقريبا همه هستند اما مردم ديگر آنها را قبول ندارند. مردم به آنها رای ندادند، آنها دوبار پی در پی شکست خوردند. هم در مجلس هم در شورای شهر ، بعضی از آنها فکر می کنند صاحب اين کشور هستند. برای آنها مشکل است که مردم آنها را نمی خواهند. و اينها آمدند کمپين راه بيندازند و بگويند که در شهرهای بزرگ نا آرامی و اعتراض هست حال آنکه در هر شهر بزرگی ممکن است که يک نا آرامی صورت گيرد. ولی من به آن ۱۴ ميليونی که به من رای ندادند احترام می گذاريم و هميشه هم از احترام برخوردار خواهند بود.

کسانی نيز بودند که دستگير شدند، آنها کسانی بودند که در انتخابات شرکت نکرده بودند. البته هر کسی ممکن است مرتکب اشتباه شود آنها نيز وقتی متوجه اشتباه خود شدند پشيمان شدند و متوجه حقيقت شدند. اکنون نيز در ايران هيچ شکافی وجود ندارد.

همين نشستی که اخيرا در ايران برگزار شد ( ايرانيان مقيم خارج از کشور) از همه جای دنيا در اين نشست شرکت کرده بودند اينها عضو هيچ حزبی نبودند آنها تنها يک چيز را دنبال می کنند و آن " عدالت، توسعه و عزت ايران" . و اين آن چيزی است که اکثريت مردم ايران می خواهند.

رهبران سبز در جامعه موثر نيستند

وی همچنين در ادامه گفتگوی خود با شبکه "پرس تی وی" به رهبران سبز اشاره می کند و آنها را "ضعيف" معرفی می کند و می گويد: من نمی گويم هيچ کس مخالف من نيست، بايد مخالف هم وجود داشته باشد اما اينها در اقليت هستند، کسانی نيستند که اهل "درگيری و برخورد" باشند و البته آدم های موثری هم در جامعه نيستند. اتفاقات پس از انتخابات بنا بر يک پروژه ای بود که در خارج کشور انجام شد و به دست افرادی و تعداد معدودی نيز در داخل تعقيب شد.

جمهوری اسلامی نمی خواست شيوه ای خشن با آنها اتخاذ کند و شما هم ديديد که ما اوضاع را با هزينه حداقلی آرام کرديم در حالی که برخی از دولتهای غربی فکر کردند اوضاع در ايران تغيير خواهد کرد و يک انقلاب مخملی در ايران رخ خواهد داد و يکی از مسئولين انگليسی گفت که ايران به دوران بحران رسيده است ولی مردم ما به اندازه کافی باهوش بودند که جواب آنها را بدهند. در ۲۲ بهمن سالگرد انقلاب هم مردم نشان دادند و تعداد تظاهر کنندگانی که برای حمايت از دولت آمده بودند بيش از هميشه بود و اين جمعيت هم شامل کسانی بود که به من رای داده بودند هم کسانی که رای نداده بودند.

به برزيل تکنولوژی صادر می کنيم نه سکينه آشتيانی

احمدی نژاد در پاسخ به سوالی در مورد درخواست برزيل برای پذيرش سکينه محمدی می گويد: تعداد اين افراد در ايران خيلی کم است و همه چيز در اختيار قاضی است اما ما با رئيس قوه قضائيه صحبت کرديم و ايشان هم مخالفت کردند در اجرای اين حکم و فکر کنم اين موضوع جمع می شود، ما نمی خواهيم برای ريس جمهور برزيل دردسر ايجاد کنيم ما دوست داريم که به برزيل تکنولوزی صادر کنيم نه چنين افرادی را. فکر می کنم اين مشکل حل شود.

جرج گالاوی، دوست دار ديکتاتورها کيست؟

جرج گالاوی نماينده پيشين مجلس بريتانيا اخيرا نيز در مراسمی که اسفنديار رحيم مشايی در تهران با عنوان "همايش ايرانيان مقيم خارج" برگزار کرده بود شرکت داشت و طی سخنانی از محمود احمدی نژاد حمايت کامل کرد. سخنان گالاوی با بازتاب گسترده از سوی رسانه های حامی دولت روبه رو شد و با اينکه گالاوی اکنون عضو پارلمان نيست تلويزيون ايران چندين بار در زير نويس يا اعلام خبر او را "عضو پارلمان بريتانيا" معرفی کرد.

او سياستمدار انگليسی است که سابقا در حزب کارگر فعاليت می کرد اما به خاطر اقدامات و سخنان جنجاليش از اين حزب اخراج شد. گالاوی در چند سال اخير مواضعی در حمايت از کشورهای اسلامی اتخاذ کرده است و حتی منزل شخصی خود را به محله ای مسلمان نشين در لندن منتقل کرد تا از طريق بتواند به پارلمان راه يابد که موفق نشد.

گالاوی همچنين در کانال انگليسی زبان جمهوری اسلامی "پرس تی وی" دوشنبه ها، برنامه منظم هفتگی "real deal" را دارد.

گالاوی همچنين در زمان اعمال تحريم های سازمان ملل عليه عراق با تاسيس بنيادی در ظاهر خيريه به کمک دولت صدام شتافت و حتی ديدارهايی نيز با عدی حسين فرزند صدام و خود وی انجام داد که تصاوير اين ديدارها پس از اشغال عراق از سوی سربازان آمريکايی و بريتانيايی کشف شد.

او در ديدار با عدی حسين می گويد که "عاليجناب ما تا آخر خط با شما هستيم" و در ديدار با صدام حسين نيز "من درود ميفرسم به شهامت و نيروی صدام حسين و خستگی ناپذيريش" و می گويد زمانی که من به اينجا می آمدم همه مردم کشور من ميگفتند که به شما سلام برسانم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016