یکشنبه 17 تیر 1386

مقامات امنيتی پاکستان: شبه نظاميان وابسته به القاعده در "مسجد لال" حضور دارند، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يی

مقامات امنيتی پاکستان اعلام کردند: احتمالا شبه نظاميانی از يک گروه وابسته به القاعده و مرتبط با قتل دانيل پرل در مسجد لال در اسلام آباد حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، چند مقام امنيتی پاکستان که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کردند: حداقل دو فرمانده از گروه غيرقانونی "حرکت جهاد اسلامی" در داخل لال مسجد در اسلام‌آباد حضور دارند.

يک مقام ارشد پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفت: معتقديم شبه نظاميانی از گروه موسوم به "حرکت جهاد اسلامی" که در قتل دانيل پرل روزنامه‌نگار آمريکايی حضور داشته‌اند در اين مسجد حضور دارند. براساس اطلاعات به دست آمده، ما نسبت به اين موضوع شک داريم که دو فرمانده از اين گروه نيز در اين مسجد حضور داشته باشند.

اين مقامات اعلام کردند، اين شبه نظاميان کنترل اين مسجد را بدست گرفته‌اند و در موضع مقاومت قرار گرفته‌اند و به نظر می‌رسد که اين شبه نظاميان به صدها دانشجوی افراطی در مسجد لال دستور می‌دهند.

دولت پاکستان معتقد است که از زنان و کودکان گروگان گرفته شده در اين مسجد به عنوان سپر انسانی استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که "لال" در زبان اردو به معنای "قرمز" است و با توجه به اين که اين مسجد نمايی از آجر قرمز دارد به اين اسم معروف است.

گروه موسوم به "حرکت جهاد اسلامی" در دهه‌ی ۸۰ شکل گرفت و مهمترين گروه پاکستانی است که برای شبه نظاميان القاعده که پس از فروپاشی حکومت طالبان از افغانستان گريخته بودند، پناهگاه مهيا کرده است.

مقامات پاکستان اين گروه را به انجام حمله انتحاری ۲۵ دسامبر سال ۲۰۰۳ با هدف قتل پرويز مشرف رييس‌جمهور پاکستان متهم کرده‌اند. طی اين حمله ۱۴ تن کشته شدند و مشرف نيز جان سالم به در برد.

گفته می‌شود امجد فاروقی فرمانده ارشد سابق اين گروه، يک رابط مهم بين شبه نظاميان پاکستانی و اسامه بن لادن رهبر القاعده پس از حملات ۱۱ سپتامبر بوده است.

فاروقی متهم است که خالد شيخ محمد فرد شماره‌ی سه القاعده را به شهر کراچی جايی که وی سر دانيل پرل را از تنش جدا کرد، برده بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دانيل پرل برای روزنامه‌ی وال استريت ژورنال آمريکا کار می‌کرد.

فاروقی در سال ۲۰۰۴ و به ضرب گلوله توسط نيروهای امنيتی کشته شد.

خالد شيخ محمد که در سال ۲۰۰۳ در پاکستان دستگير شد و به يک زندان آمريکايی منتقل شد طی اعترافی در زندان گوانتانامو اعلام کرد که وی سر اين خبرنگار را از تنش جدا کرده بود.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33711

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مقامات امنيتی پاکستان: شبه نظاميان وابسته به القاعده در "مسجد لال" حضور دارند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016