چهارشنبه 19 دی 1386

موفقيت هيلاری کلينتون در انتخابات مقدماتی آمريکا، بی بی سی

هيلاری کلينتون، سناتور دموکرات و همسر بيل کلينتون، رئيس جمهور سابق آمريکا، در مرحله مقدماتی انتخابات رياست جمهوری آمريکا که در ايالت نيوهمشاير برگزار شد به پيروزی دست يافته است.

هدف از برگزاری رای گيری در انتخابات مقدماتی در ايالت های مختلف تعيين نامزدهای احزاب اصلی آمريکا در انتخابات رياست جمهوری است که قرار است در ماه نوامبر سال جاری - حدود يازده ماه ديگر - برگزار شود.

در رای گيری در ايالات آيوا که هفته پيش برگزار شد سناتور باراک اوباما توانست بيشترين آرا را به دست آورد و از ميان رقيبان شرکت کننده از حزب دموکرات، خانم کلينتون تنها به رده سوم دست يافت.

در نيوهمشاير، سناتور اوباما در رده دوم پس از خانم کلينتون قرار گرفت.

هيلاری کلينتون پس از اعلام نتيجه رای گيری در نيوهمشاير در جمع طرفداران خود گفت که به مردم نيوهمشاير گوش داده و در اثر آن، صدای خود را نيز يافته است.

به گفته ناظران، نتايج رای گيری در ايالت های آيوا و نيوهمشاير به معنی آن است که هنوز نمی توان در اين مورد اظهار نظر کرد که چه کسی خواهد توانست نامزدی حزب دموکرات در انتخابات رياست جمهوری را به دست آورد.

نتيجه رای گيری نيوهمشاير برای نامزدی حزب جمهوريخواه شگفت آورتر بوده است.

در حاليکه برخی از ناظران معتقد بودند که سناتور جان مک کين امکان دستيابی به موفقيت در رقابت های انتخاباتی را از دست داده، وی توانست بيشترين آرا را در نيوهمشاير کسب کند و بر ميت رامنی پيشی بگيرد.

با اعلام نتيجه رای گيری، سناتور مک کين گفت که رای دهندگان نيوهمشاير نشان داده اند که بازگشت مجدد به صحنه به چه نحو صورت می گيرد.

اهميت نيوهمشاير

از آنجا که نيوهمشاير يکی از اولين ايالاتی است که مرحله مقدماتی انتخابات را برگزار می کند نقشی کليدی در ايجاد نيروی محرکه برای نامزدها دارد و مردم اين ايالت روز سه شنبه در شمار گسترده به سوی صندوق ها سرازير شدند.

بيل گاردنر از مقام های بلندپايه اين ايالت تخمين زده است که حداقل نيم ميليون نفر رای خود را به صندوق ها انداخته اند.

شبکه های آمريکايی کمی پس از بسته شدن صندوق ها پيش بينی کردند که جان مک کين بيشترين آرا را در ميان رقبا برای کسب نامزدی حزب جمهوری خواه در اين ايالت به دست آورد.

اما رقابت ميان دو نامزد برتر حزب دموکرات، هيلاری کلينتون و باراک اوباما، تنگاتنگ بود و خانم کلينتون همسر رئيس جمهور سابق تنها با اختلاف چند درصد پيروز شد. جان ادروادز ديگر نامزد دموکرات ها با کسب حدود ۱۷ درصد آرا سوم شد.

جان مک کين در انتخابات سال ۲۰۰۰ نيز نامزد بود و در اين ايالت برنده شد اما در نهايت نامزدی حزب را به جورج بوش رقيب اصلی خود واگذار کرد.

سناتور مک کين در انتخابات هفته گذشته در آيووا که اولين ايالتی بود که رای گيری می کرد پس از مايک هاکابی، فرماندار سابق آرکانزا، و ميت رامنی، فرماندار سابق ماساچوست، سوم شده بود.

کانديداها سعی داشتند پيش از رای گيری گسترده روز ۵ فوريه - که به طور همزمان در بيش از ۲۰ ايالت که به سه شنبه خارق العاده موسوم است برگزار می شود - با استفاده از نيوهمشاير موقعيت خود را بهبود بخشند.

باراک اوباما در رای گيری هفته گذشته در آيووا که نقطه شروع اين فرآيند بود بيشترين امتياز را کسب کرد و در صدر قرار گرفت.

انتخابات مقدماتی برای تعيين نامزد اصلی احزاب حدود ۱۰ ماه پيش از انتخابات اصلی در سطح ايالات برگزار می شود. انتخابات رياست جمهوری در ماه نوامبر برگزار خواهد شد.

هرچند آيووا و نيوهمشاير - دو ايالت در خط مقدم رای گيری - لزوما برنده نهايی را مشخص نمی کنند اما می توانند به مبارزات انتخاباتی نامزدها نيروی محرکه زيادی ببخشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای اوباما که براساس نظرسنجی ها شانس زيادی برای پيروزی در اين ايالت داشت روز سه شنبه در يک سخنرانی در کالج دارتموت در ميان هواداران خود گفت: "امروز می توانيد صدای خود را به گوش ها برسانيد - می توانيد اصرار کنيد که تغيير در راه خواهد بود."

وی افزود: "مردم آمريکا برای نخستين بار پس از مدت های مديد تصميم گرفته اند بدبينی را کنار بگذارند، ترس را کنار بگذارند، شک را کنار بگذارند."

رأی گيری سه شنبه برای هيلاری کلينتون که در نظرسنجی های سراسری (کل آمريکا) از رقبای دموکراتش پيش است اهميت حياتی داشت. او در صورت شکست در اين ايالت می توانست تا حدودی زيادی شانس کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات را از دست دهد.

وی در رأی گيری آيووا از رقيب اصلی خود اوباما، شکست خورده بود.

در آخرين روز مبارزات انتخاباتی در نيوهمشاير، هيلاری کلينتون خسته به نظر می رسيد و در پاسخ به سوالی، اشک در چشمانش حلقه زد.

با اين حال او سه شنبه با حضور در محل های رای گيری با اشتياق ظاهر شد و گفت "خيلی سرحال است" و مردم را تشويق به دادن رای کرد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35527

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'موفقيت هيلاری کلينتون در انتخابات مقدماتی آمريکا، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016