چهارشنبه 8 خرداد 1387

تب و تاب سیاسی در بیروت، دویچه وله

حزب‌الله لبنان روز گذشته جشنی را به مناسبت هشتمین سالگرد عقب‌نشینی اسراییل از جنوب لبنان برگزار کرد. در همین حال بحث‌ها و بررسی‌ها برای تعیین نام نخست‌وزیر آتی لبنان به شکل فشرده در جریان است.

در این جشن، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله از طریق تلویزیون برای مردم سخنرانی کرد.پیش از سخنرانی نصرالله گفته می‌شد که روند تبادل اسرا میان حزب‌الله و اسراییل با میانجیگری آلمان و سازمان ملل به نقاط حساس و پیشرفته‌ای رسیده است. دبیرکل حزب‌الله در سخنان خود ضمن تایید این موضوع اظهار داشت: «اسرای لبنانی که در اسراییل اسیر هستند، زودتر از آنچه هر کسی تصور کند به لبنان باز خواهند گشت».

در پی حوادث دو هفته گذشته و درگیری‌های مسلحانه در بیروت، فضایی از تنش و دلخوری عمیق در میان اهل سنت لبنان ایجاد شده است که معتقدند حزب‌الله به عنوان جنبشی شیعی، حرمت بیروت و اهل سنت را شکسته و از سلاح علیه هم‌وطنان لبنانی خود استفاده کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دلجویی و نزدیکی با سعد حریری

تحلیلگران می‌گفتند که نصرالله قصد دارد در سخنرانی خود از اهل سنت دلجویی کرده و راه جدیدی را برای نزدیکی با سعد حریری رهبر جریان المستقبل ایجاد کند. نصرالله در سخنان خود ضمن تعریف و تمجید از رفیق حریری، نخست‌وزیر ترور شده لبنان گفت: «شهید حریری دیدگاهی والا و شگرف در تلفیق میان مقاومت و بازسازی لبنان داشت. من از تمامی هواداران حریری می‌خواهم تا با الگو قرار دادن رفیق حریری، راه وی را ادامه دهند».

دبیرکل حزب‌الله در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که اپوزیسیون بیشترین همکاری را برای تشکیل دولت جدید انجام خواهد داد. وی همچنین افزود: «من با توافقنامه دوحه و بند مربوط به عدم استفاده از سلاح در داخل لبنان موافق هستم. گروه مقابل نیز باید تعهد دهد که هیچگاه از سلاح استفاده نکند».

نصرالله همچنین اعلام کرد که در جریان درگیری‌های رخ داده در بیروت و دیگر نقاط لبنان، چهارده نفر از اعضای حزب‌الله جان خود را از دست داده‌اند.

تنگنای انتخاب نخست وزیر

پس از انتخاب رییس‌جمهور جدید، موضوع تعیین نخست‌وزیر در لبنان تبدیل به مساله روز شده است.


Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنانبر اساس پیمان دوحه، جناح اکثریت ضد سوری است که حق تعیین نام نخست‌وزیر را دارد.این جناح قصد دارد از میان فواد سنیوره نخست‌وزیر کنونی و سعد حریری رهبر جریان المستقبل یک نفر را برای منصب نخست‌وزیری معرفی کند. اپوزیسیون به رهبری حزب‌الله به دلیل اختلافات عمیقی که با فواد سنیوره ظرف سه سال گذشته داشته، از نخست‌وزیری وی استقبال نمی‌کند.

گفته می‌شود که عربستان و آمریکا با نخست‌وزیری حریری موافق نیستند و معتقدند که شرایط هنوز برای این امر مهیا نیست. قرار بر این است که جناح اکثریت پس جلسه فراگیر سه‌شنبه شب خود نام نخست‌وزیر جدید را اعلام کند.

مطابق قانون اساسی لبنان، فراکسیون‌های پارلمانی در مشورت با رییس‌جمهور نامزد مورد نظر خود برای نخست‌وزیری را به وی معرفی می‌کنند. رییس‌جمهور نیز پس از خاتمه مشورت‌ها نام نخست‌وزیر جدید را اعلام می‌کند. هر چند که فواد سنیوره اعلام کرده نیاز به استراحت دارد، ولی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که نخست‌وزیر آتی لبنان کسی جز خود سنیوره نیست.

سفر متکی به لبنان

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران که برای شرکت در مراسم انتخاب رییس‌جمهور جدید به لبنان آمده بود، روز گذشته پس از کنفرانسی مطبوعاتی بیروت را ترک کرد. متکی در سفر خود به بیروت با تمامی مسئولان بلندپایه لبنان دیدار کرد و ملاقات‌هایی نیز با وزرای خارجه عربستان و مصر داشت.

متکی در کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه LBC در این مورد که ایران متهم به دست داشتن در تنش‌های لبنان است گفت: «این آمریکا است که خواستار بحران در لبنان و عدم حل مشکلات این کشور است. باید به آمریکایی‌ها شیوه گوش دادن را یاد دهیم».

آرامش نسبی در لبنان

با خاتمه تنش‌های سیاسی و ایجاد جو آرام سیاسی در لبنان، گروه‌های غیردولتی و تجار معروف لبنان اقدام به اجرای برنامه‌های متنوعی در مرکز شهر بیروت کرده‌اند. برگزاری جشن‌های خیابانی با حضور خوانندگان معروف لبنان از جمله این برنامه‌ها است که با استقبال گسترده مردمی مواجه شده، به گونه‌ای که جوی از شادمانی و نشاط در میان مردم به وجود آمده است.

فضای شاد و آزاد به وجود آمده باعث از بین رفتن نگرانی‌ها از بروز تحولات امنیتی نشده است. شب گذشته و پس از پایان سخنرانی سید حسن نصرالله گروهی از جوانان وابسته به حزب‌الله و جنبش امل، کارناوال شادی در خیابان‌های بیروت به راه انداختند. این گروه از جوانان در این کارناوال اقدام به شلیک گلوله کردند.

در نتیجه این موضوع، جوانان وابسته به جریان المستقبل به رهبری حریری با آنها درگیر شدند که این درگیری بلافاصله تبدیل به تنش مسلحانه شد. نتیجه این درگیری که تا ساعات پایانی شب گذشته ادامه داشت، زخمی شدن دست کم ده نفر بود.

فواد سنیوره نخست‌وزیر لبنان خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت عمومی لبنان برای رسیدگی به این موضوع شد. در همین حال رضوان السید مشاور سنیوره نیز گفت: «پیمان دوحه نمی‌تواند تا آینده نزدیک دوام داشته باشد و ما در آینده شاهد بروز جنگ‌های کوچک و بزرگ برای تثبیت جایگاه گروه‌های مختلف خواهیم بود».

علی مهتدی، گزارشگر دویچه‌وله در بیروت

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37062

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تب و تاب سیاسی در بیروت، دویچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016