چهارشنبه 22 خرداد 1387

حماس یک گام در جهت آتش‌بس، دویچه وله

حماس می‌گوید، نامه‌ای از گلعاد شالیط، نظامی اسراییلی که دو سال پیش به دست همین جنبش ربوده شد را به خانواده‌اش ارائه کرده است. حماس این اقدام را در راستای برقراری آتش‌بس با اسراییل انجام داده است. کابینه‌ی اسراییل اینک سرگرم بحث و بررسی این موضوع و همچنین اقدام‌های آتی است.

دولت اسراییل اقدام حماس مبنی بر ارائه‌ی نامه‌ی گلعاد شالیط به خانواده‌اش را نشانه‌ی حسن نیت قلمداد کرده است. گلعاد شالیط، سرجوخه‌ی اسراییلی، در ژوئن سال ۲۰۰۶ توسط حماس ربوده شد. حماس پیش از این هیچ نشانه‌ای دال بر زنده بودن شالیط را ارائه نکرده بود.

روزنامه‌های پرتیراژ اسراییلی امروز با تیتری درشت، جملاتی از نامه‌ی شالیط، به خانواده‌اش را چاپ کردند، جملاتی مانند «حال من خوب نیست» و «خواهش می‌کنم، نجاتم دهید.»

دولت اسراییل به نخست‌وزیری ایهود اولمرت روز سه‌شنبه، ۱۰ ژوئن (۲۱ خرداد) به منظور بررسی همین موضوع و آتش‌بس با حماس به میانجی‌گری مصر تشکیل جلسه داد. بسیاری از وزرای دولت، پیش از شروع جلسه پیشنهاد آتش‌بس با حماس را به دلیل اینکه این اقدام تنها به نفع حماس خواهد بود، رد کردند. شیتریت، وزیر کشور اسراییل، گفت: «تنها چیزی که می‌تواند در این شرایط عقیده‌ی من را تغییر دهد، ‌آزادی گلعاد شالیط و بازگشت او به خانه است. تنها در این صورت از آتش‌بس دفاع خواهم کرد.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

الی ییشای، معاون نخست‌وزیر اسراییل، معتقد است، ادامه‌ی محاصره‌ی نوار غزه و عملیات نظامی علیه تأسیسات حماس، زندگی گلعاد شالیط را به خطر نخواهد انداخت. او می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم‌که این اقدامات ما را از گلعاد شالیط دور سازد، بلکه برعکس، شاید ما را به او نزدیکتر هم بکند. باید اقدامات خود را به دقت بررسی کنیم و بعد تصمیم بگیریم.»

نخست‌وزیر اسراییل،‌ایهود اولمرت‌، روز سه‌شنبه در نشستی با تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه‌، و ایهود باراک، وزیر دفاع، اوضاع موجود را بررسی کرد. اولمرت می‌گوید: «همانطور که گفتم، ما تمام مدت در حال بررسی راه‌هایی هستیم که بتوانیم آرامش کامل را برای ساکنان جنوب به وجود بیاوریم، بی‌آنکه با سازمان تروریستی حماس در نوار غزه برخوردی شدید و خشونت‌آمیز داشته باشیم.»


به گزارش اغلب روزنامه‌های اسراییلی، تنها کسی که در کابینه‌ی امنیتی اسراییل از پذیرفتن آتش‌بس پیشنهادی حماس دفاع می‌کند، ایهود باراک، وزیر دفاع این کشور است.

اینک حماس با یک بحران حقیقی روبرو است. وزیر مسکن اسراییل، معتمد نخست‌وزیر، پیش از ظهر روز سه‌شنبه گفت، اکنون زمان دست زدن به عملیاتی بزرگ در نوار غزه رسیده است.

فریبا والیات

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37238

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حماس یک گام در جهت آتش‌بس، دویچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016