شنبه 8 تیر 1387

حماس از فلسطینی ها خواست تا آتش بس را رعایت کنند، راديو فردا

میترا فرهمند (اسراییل) - سران ارشد سازمان حماس ازهمه گروههای فلسطينی و سايرفلسطينی های مسلح، قاطعانه خواستند که ازهرگونه حمله به خاک اسرائيل خودداری کنند و امکان دهند که آتش بس با اسرائيل به طور کامل اجرا شود.

محمود الزهار اين ادعای برخی ازفلسطينی ها را که «حماس به پليس اسرائيل مبدل شده» قاطعانه رد کرد و گفت: «به خاطر مصالح و منافع فلسطينی هاست که آتش بس بايد رعايت شود».

محمود الزهار که دردولت حماس مقام وزارت خارجه را داشت، روز شنبه ۲۸ ژوئن گفت: «شماری ازنيروهای مسلح فلسطينی که درروزهای اخيربه نقض آتش بس اقدام کرده و به سوی اسرائيل حملات موشکی و خمپاره ای انجام داده بودند، ازسوی نيروهای حماس دستگيرشده و اگرسلاحی نيز در اختيار داشته اند، سلاح آنها مصادره شده است.»

محمود الزهارگفت: «حماس خواهان آرامش است».

اسماعيل هنيه نخست وزيردولت حماس درغزه نيز روز جمعه، ساعاتی پس ازيک حمله ديگر فلسطينی ها به خاک اسرائيل که نقض مقررات آتش بس نانوشته اسرائيل با حماس تعبيرشد، به همه گروههای فلسطينی هشدار داد و گفت: «محترم شمردن آتش بس، وظيفه هرفلسطينی است».

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اسماعيل هنيه گفت: «تشکل ها و مردم فلسطين به آتش بس تعهد داده اند و بايد اين تعهد خود را محترم بشمارند وبرای پيشبرد منافع مان بايد مانع ازانگيزه دادن به تجاوزگری شويم و بايد زمينه را برای لغو تحريم ها فراهم کنيم».

آقای هنيه آتش بس را «يک تفاهم و اجماع ملی» ناميد و نسبت به «دامن زدن به اختلافات داخلی» هشدارداد.

اسماعيل هنيه گفت: «پس ازگشوده شدن گذرگاه های مرزی اسرائيل و غزه، برخی فلسطينی های مسلح دررفتاری غيرملی، به مصادره کالاهای رسيده ازاسرائيل اقدام کردند. ولی اين افراد شناسائی و دستگير شده و درمواردی، خود خانواده های فلسطينی فرزندانشان را که به نقض قانون دست زده اند، به تشکيلات امنيتی حماس معرفی کرده اند».

بامداد جمعه دو خمپاره ازشمال نوارغزه به سوی شهر اسرائيلی سدروت شليک شد.

ازپنجشنبه نوزدهم ژوئن (سی ام خرداد) که آتش بس نانوشته اسرائيل و فلسطينی ها به مرحله اجرا گذاشته شده تا کنون، سه مورد حملات راکتی و خمپاره ای به خاک اسرائيل رخ داده و به دستور وزير دفاع اسرائيل، گذرگاه های مرزی غزه که گشوده شده بودند، موقتا مسدود شدند.

شماری ازوزيران دولت اسرائيل نيزخواهان آن شدند که به هرحمله راکتی و خمپاره ای فلسطينی ها، درهمان نقطه، واکنش موضعی نشان داده شود.

سازمان حماس نيروهای فلسطينی وابسته به جنبش فتح را درغزه به انجام برخی ازحملات و زيرپا گذاشتن آتش بس متهم کرده و می گويد که «بريگاد شهدای الاقصی» که شاخه نظامی جنبش فتح است، عامل حمله خمپاره ای جمعه به خاک اسرائيل بود، تا به گفته حماس، اسرائيل را ازحماس خشمگين کند.

يک مقام ارشد حماس طاهر النونو گفت: «فتح می خواهد نشان دهد که حماس قدرت کنترل برغزه را ندارد و ازاينکه حماس توان واقعی خود را ثابت کند، نگران شده است و می ترسد که آتش بس غزه درنتيجه اثبات قدرت حماس، به کرانه باختری نيز تعميم داده شود و نشان دهد که آقای واقعی درسرزمين های فلسطينی حماس است يا فتح».

اين درحالی است که «بريگاد شهدای الاقصی» دربيانيه ای اعلام کرد که «از دستورات محمود عباس، برای رعايت آتش بس پيروی می کند».

اين گروه درعين حال تاييد کرد که ممکن است نيروهای آن عامل حمله به اسرائيل باشند و دربيانيه ای نوشت: «پيامی روشن به اسرائيل داده شد که بايد همه تجاوزهای خود را متوقف کند».

پيش ازحمله جمعه به اسرائيل، سازمان جهاد اسلامی مسئوليت دو مورد ديگرازنقض آتش بس را برعهده گرفته و آنرا «واکنشی طبيعی به کشته شدن دو نفرازاعضای ارشد خود درکرانه باختری رود اردن» دانسته بود.

سازمان جهاد اسلامی تاييد کرد که يکی ازکشته ها فرمانده «گردان های قدس»، شاخه نظامی اين سازمان درنابلس بود و ديگری را «يک دانشجو» معرفی کرد.

جهاد اسلامی درعين حال به «رعايت آتش بس تعهد داد».

درآخرين ساعات جمعه ۲۷ ژوئن نيز شهرک «بيت عمر» درشمال حبرون شاهد يک درگيری مسلحانه ميان نيروهای اسرائيلی با چريک های فلسطينی بود که درجريان آن، يک فلسطينی ۱۷ ساله کشته شد.

اسرائيل می گويد، آتش بس شامل کرانه باختری نيست و اگر تعرضی دراين منطقه صورت گيرد، «حق خود می داند که به آن واکنش نشان دهد».

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37467

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حماس از فلسطینی ها خواست تا آتش بس را رعایت کنند، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016