جمعه 15 ارديبهشت 1385

آرامگاه عبدالحسین سپنتا، پدر سینمای ایران ویران شد! انقلاب اسلامی در هجرت

ویران کردن ﺁرامگاه عبدالحسین سپنتا، در اصفهان، بار دیگر ایرانیان را در برابر این واقعیت قرارداد که در رژیم مافیاهای نظامی – مالی و ملاتاریائی که دارد دست نشانده مافیاها می شود، در ﺁرمگاه ابدی نیز، کسی از تجاوزهای عمال ﺁن در امان نیست . تبدیل کردن ﺁرامگاه سپنتا به ویرانه و توهین به پیکره گزارشگر خودکامگی تاریک اندیش ترین و تبهکارترین « ﺁدم » ها در ایران و دیگر کشورهای جهان است . با این تفاوت که ، در ایران، این جماعت دولت را به تصرف خود درﺁورده اند .

زنده یاد سپنتا در 1286 شمسی در تهران دیده بر جهان گشود . تحت سرپرستی مادر و دائی خود ﺁموزش و پرورش یافت . در دوران جوانی ، همراه مشروطه خواهان ، مخالف کودتای رضا خانی و سخت پای بند مبارزه ضد استعماری بود . می دانست جوانی را اگر در جوش و خروش بنای ﺁینده ای ﺁزاد تر نگذارد، زندگی را ناکرده از دست داده است .
دستی توانا در روزنامه نگاری داشت و ادیبی تیز بین و شاعری توانا بود . اصفهانیان و دیگر مردم ایران او را پدر سینمای ایران می شناسند . فیلم برداری با صدا را او ﺁغاز کرد . فیلم « دختر لر » که او ساخت، همچنان در خاطره ها است .
او در زمره میهن دوستانی بود که با سلطه انگلستان بر ایران مبارزه می کردند : در جنبش ملی کردن صنعت نفت به رهبری مصدق، در مخالفت با جدا کردن بحرین از ایران ، مبارزی کوشا بود .
در سن لوئی و هند تحصیل کرد . در روزنامه هائی چون « فروهر » مقاله می نوشته و پیرامون تمدن و فرهنگ ایران بسیار نوشته و سروده از خود برجا گذاشته است . به زبان انگلیسی چیره بود و ترجمه های زیادی از ﺁثار نویسندگان انگلیسی را در اختیار ایرانیان نهاده است . بر زبان پهلوی دانا بود و بر ادب فارسی تسلط داشت .
از مجموعه کارهایش ، می توان از 1 – اشک سپنتا ، 2 – اخلاق در ایران باستان ، 3 - نوﺁموز مزدیسنا در دو جلد ، 4 – پرتوی از فلسفه ایران باستان ، 5 – زرتشت که بود و چه کرد ؟ ، – مجموعه اشعار ملی عارف قزوینی ، 7 – منتخبات اشعار میرزا عبدالوهاب گلشن ایران پور

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

8 – در باره سخنوران دوران پهلوی ، 9 – ایران و اهمیت ﺁن در ترقی و تمدن بشر ، 10 – سروده های دهقان سامانی و... یاد کرد .
شادروان عبدالحسین سپنتا در ایران و هند به روزنامه نگاری نیز می پرداخت . بویژه در سالهای پیش از جنبش نفت و در طول این جنبش ، روزنامه نگاری فعال در خدمت مردم ایران بود .
اینک که تاریک اندیشان زورپرست به ﺁرامگاه او یورش برده و ﺁن را ویران کرده اند، بر دوام حیات او گواهی داده اند و گفته اند در ویرانه ای که از ﺁرامگاه او ساخته اند، ﺁئین مرگ و ویرانی خویش را کتیبه کرده اند .

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29854

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آرامگاه عبدالحسین سپنتا، پدر سینمای ایران ویران شد! انقلاب اسلامی در هجرت' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016