چهارشنبه 12 تیر 1387

موافقت کابینه اسرائیل با مبادله اسرا با لبنان، دویچه وله

کابینه اسرائیل روز یکشنبه (۲۹ ژوئن) به تبادل اسرا با لبنان رأی مثبت داد. نام سمیر قنطار، قدیمی‌ترین اسیر لبنان در زندان‌های اسرائیل، نیز در این لیست وجود دارد. حزب الله خواستار آگاهی از سرنوشت دیپلمات‌های ایرانی شده است.

دولت اسرائیل سرانجام پس از بحث‌وجدل‌های طولانی با تبادل اسرا با لبنان موافقت کرد. بر این اساس دو سرباز (احتمالا کشته‌شده) اسرائیلی که دستگیری آنها توسط حزب‌الله، جنگ‌های ۳۴ روزه تابستان ۲۰۰۶ (میان اسرائیل و حزب‌الله) را به راه انداخت، با چهار اسیر لبنانی و اجساد حدود ۱۰ شبه نظامی حزب‌الله مبادله خواهند شد. در جنگ ۳۴ روزه تابستان ۲۰۰۶، هزار و ۲۰۰ نفر در لبنان و ۱۵۷ نفر در اسرائیل کشته شدند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اهود اولمرت، نخست‌‌وزیر اسرائیل، معتقد است که دو سرباز اسرائیلی به احتمال زیاد کشته شده‌اند. حزب‌الله تا به امروز در مورد وضعیت این دوسرباز خبری منتشر نکرده است.

از کابینه ۲۵ نفری اسرائیل تنها وزیران اقتصاد، مسکن و دادگستری با تبادل اسیران مخالفت کردند. اولمرت تبادل اسرا را "موقعیتی دردناک" و "بهایی سنگین" نامید که اسرائیل باید بپردازد. مقامات موصاد هم تبادل اسرا را اشتباه خوانده دانستند. به اعتقاد آنها، این اقدام، شبه نظامیان لبنان را به تکرار ربایش‌ها ترغیب می‌کند.

هم‌چنین صداهایی در اسرائیل به گوش می‌رسد که می‌گویند در صورتی که دو سرباز اسرائیلی کشته شده‌اند، باید تنها اجساد به حزب‌الله تحویل داده شوند، نه زندانی‌ها.

حضور سمیر قنطار در لیست مبادله

در میان اسیران لبنانی‌ای که مبادله خواهند شد، نام سمیر قنطار هم به چشم می‌خورد. او در حال حاضر قدیمی‌ترین زندانی حزب‌الله در زندان‌های اسرائیل است. قنطار به ترور ۴ اسرائیلی از جمله دو دختر ۲ و ۴ ساله متهم است. وی در سال ۱۹۷۹ به چهار بار حبس ابد محکوم شد.

اسرائیل که قنطار را برگ اصلی خود در تبادلات می‌داند، اعلام کرده که تنها در صورتی وی را به لبنان تحویل خواهد داد که اطلاعاتی از سرنوشت رون آراد به‌دست آورد. آراد، خلبان اسرائیلی است که در سال ۱۹۸۶ در خاک لبنان سقوط کرد و به دست شبه نظامیان جنبش امل افتاد.

طرف لبنانی روز دوشنبه (۳۰ ژوئن) به گرهارد کنراد، واسطه آلمانی سازمان ملل، اعلام کرد که آراد دو سال پس از دستگیری، کشته شده است.

گفته می‌شود که علیرضا اصغری، معاون سابق وزارت دفاع ایران، در جریان دستگیری آراد دست داشته است. ادعا می‌شود که وی از اعضای سپاه پاسداران در لبنان بوده و با حزب‌الله همکاری داشته است.

سرنوشت دیپلمات‌های ایرانی

لبنان علاوه بر سمیر قنطار، خواستار اطلاعات بیشتر در مورد سرنوشت چهار دیپلمات ایرانی است که در سال ۱۹۸۲ در لبنان ناپدید شدند. دیپلمات‌های ایرانی در بازرسی خیابانی فالانژهای راستگرای مسیحی که در آن زمان متحد اسرائیل بودند، در شمال لبنان دستگیر شدند که به احتمال زیاد کشته شده‌اند.

یک مقام مسئول ایرانی هم در گفت‌وگو با ایسنا گفته است که روشن شدن سرنوشت دیپلمات‌های ایرانی از مسائلی بوده که ایران همواره در پی آن بوده و آن را در مجامع بین‌المللی پیگیری کرده است. این مقام ایرانی ابراز امیدواری کرده که در جریان تبادل اسرا میان لبنان و اسرائیل، اخباری در مورد دیپلمات‌های ایرانی منتشر شود.

تبادل اسرا میان اسرائیل و لبنان سابقه داشته است. از جمله در سال ۲۰۰۴ با وساطت سرویس‌های امنیتی آلمان، حدود ۴۰۰ نفر از اسرای لبنانی و فلسطینی حاضر در زندان‌های اسرائیل آزاد شدند. در میان آزادشدگان استیون اسمیرک، آلمانی مظنون به همکاری با حزب‌الله، نیز حضور داشت.

حزب‌الله نیز در مقابل، سرهنگ ذخیره اسرائیلی، الهانان تنن‌باوم، و یک بازرگان این کشور را آزاد کرد و جسد سه سرباز دیگر را که در خاک لبنان باقی مانده بودند، به اسرائیل تحویل داد.

بنا به گزارش منابع اسرائیلی، تبادل اسرا و اجساد دست‌کم ۲ هفته دیگر آغاز خواهد شد. این دو هفته صرف تشخیص هویت اجساد می‌شود.

پ / خبرگزاری آلمان

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37513

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'موافقت کابینه اسرائیل با مبادله اسرا با لبنان، دویچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016